Abstract:
This article hereby is dedicated to the issue of social integration/socialization of preschool children by valorisation of the kindergarten-family educational partnership. Socialization is presented as a process of learning the social context in all its multitude of meanings, symbols, models, rules and provisions, in order to adapt to the environment. The main agent in this regard is the family, that is involved within an effective educational partnership with social institutions. According to many researchers, the educational partnership is a form of communication, cooperation and collaboration between educational agents, which provides for support to the child, to the kindergarten and to the family at the level of the educational process.
Description:
Articolul este dedicat problemei integrării sociale/socializării copiilor de vârstă preșcolară prin valorificarea parteneriatului educațional grădiniță-familie. Socializarea se prezintă ca o învățare a contextului social în toată multitudinea sa de sensuri, simboluri, modele, reguli-norme în scopul adaptării la ambianță, agentul de bază în acest sens fiind familia într-un parteneriat educațional eficient cu instituțiile de socializare. În accepțiunea mai multor cercetători, parteneriatul educațional este o formă de comunicare, cooperare și colaborare între agenții educativi, care oferă sprijin copilului, grădiniței și familiei la nivelul procesului educațional.