Abstract:
The implementation of the modernized curriculum in the educational system in the Republic of Moldova reiterated the interest in the concept of skills. Skills-based education reflects the acquisition of research in education sciences, according to which, thanks to the possession of skills, the learner can achieve, in an exemplary way, the transfer and mobilization of knowledge and skills in real life contexts and situations. The promotion of skills, the synchronization of the education of the national system to the requirements of the time, to the European standards, directly conditioned the revision of the approaches of the concept of skills.
Description:
Implementarea cirriculei modernizate în sistemul educațional în Republica Moldova a reiterat interesul faţă de conceptul de competenţă. Educația axată pe competenţe reflectă achiziţiile cercetărilor ştiinţelor educaţiei conform cărora, graţie deţinerii competenţelor, educabilul poate realiza, în mod exemplar, transferul şi mobilizarea cunoştinţelor şi a abilităţilor în contexte şi situaţii reale de viaţă. Promovarea competenţelor, sincronizarea educaţiei sistemului naţional la imperativele timpului, la standardele europene, a condiționat nemijlocit revizuirea abordărilor conceptului de competență.