Abstract:
Axiological education is one of the central and important positions promoted by society and the entire education system. This article examines various scientific opinions, documents of educational policies regarding axiological education, education, postmodernism and traditionalism, values, competences. The promoting process of axiological contents in education took place by evaluating the scientific positions related to the procedure of value formation, examining opinions on traditionalism and postmodernism, studying the wide range of factors that have an impact on the formation and development of values in society, by correlating values with various structural components of personality, etc. The exposed content determines the up-to-dateness of the study undertaken and outlines the priority of research directions.
Description:
Educația axiologică constituie una din poziții centrale și importante promovate de societate și întregul sistem de învățământ. În articolul dat sunt examinate varii opinii științifice, documentele politicilor educaționale privind educație, educație axiologică, postmodernism și tradiționalism, valori, competențe. Procesul de promovare a conținuturilor axiologice în cadrul educației s-au desfășurat prin evaluarea pozițiilor științifice ce țin de procedura formării valorilor, examinarea opiniilor despre tradiționalism și postmodernism, studierea spectrului larg de factori ce au un impact asupra formării și dezvoltării valorilor în societate, de corelarea valorilor cu diverse componente structurale ale personalității etc. Conținutul expus determină actualitatea studiului întreprinși conturează direcțiile prioritare de cercetare.