Abstract:
National curriculum: primary education proposes a variety of non-literary texts through which the teacher will guide students to read and understand the content of non-literary texts they encounter in daily activities, will guide them in discovering the means used by text authors to convey messages. The non-literary text operates with notions, scientific terms, aims to reveal a truth about which information is transmitted. Unlike emotional literary texts, non-literary texts can, at most, interest the reader and only happen to excite him.
Description:
Curriculum național: învățământul primar propune o varietate de texte nonliterare prin care învățătorul va îndruma elevii să citească şi să înţeleagă conţinutul textelor nonliterare cu care se întâlnesc în activităţile zilnice, îi va orienta în descoperirea mijloacelor folosite de autorii textelor pentru transmiterea mesajelor. Textul nonliterar operează cu noțiuni, termeni științifici, urmărește dezvăluirea unui adevăr în 28 legătură cu care se transmit informaţii. Spre deosebire de textele literare, care emoţionează, textele nonliterare pot, cel mult, să intereseze lectorul şi numai întâmplător să-l şi emoţioneze.