Abstract:
Success and stress are acquired and situational categories, dependent on groups of internal and external factors human. In the article, we start from the positive and negative values of stress, insisting on distress and eustress to balance the vision on stressors. It is noted that the school context and the status of a student generate specific stressful situations, manifested by an imbalance between the demands imposed by learning and the subjective or objective capacities of the student to cope with them, and we present groups of stressors, specific to school and learning. We conclude that stress is imminent to life in general and to modern life in particular, producing negative and positive impact. Being a more modern challenge, people need skills to avoid, manage and overcome stress, for a healthy life and well-being. Stress impacts success, but not necessarily on the high-success stress vector. Failure, in his social expectations, implies overcoming and self overcoming, or this path is not without stress. The methodological option is seen in the focus of cooperative behavioral models in the school environment, the extension of the palette of school success from academic pervormanities to the vocational periphery and that of socialization.
Description:
Succesul și stresul sunt categorii dobândite și situative, dependente de grupe de factori interni și externi omului. În articol, pornim de la valorile pozitive și negative ale stresului, insistând asupra distresului și eustresului pentru a echilibra viziunea asupra factorilor stresori. Constatăm că, contextul școlii și statutul de elev generează situații stresante specifice, manifestate printr-un dezechilibru între solicitările impuse de învățare şi capacităţile subiective sau obiective ale elevului de a le face faţă și prezentam grupuri de factori stresori, specivici școlii și învățării. Concluzionam că, stresul este iminent vieții, în general, și celei moderne, în special, producând impact negativ și pozitiv. Fiind o provocare mai mult modernă, oamenii au nevoie de competențe de evitare, gestionare și depășire a stresului, pentru o viață sănătoasă și stare de bine. Stresul are impact asupra succesului, dar nu neapărat pe vectorul stres redus- succes înalt. Scuccesul, în expectațiile sale sociale, presupune depășire și autodepășire, ori această cale nu este lipsită de stres. Opțiunea metodologică ni se vede în accentuarea unor modele comportamentale cooperante în mediul școlar, extinterea paletei succesului școlar de la performanțe academice spre periferia vocațională și cea a socializării.