Abstract:
The successful completion of the educational process requires an optimal level of social and emotional development. Socio-emotional competence is the pillar of teachers' professional success, being directly involved in optimizing interpersonal relationships and supporting the educational process. The presence of socio-emotional competence in teachers determines the depth and soundness of socio-emotional integrity, including a set of resources, skills and abilities derived from emotions, feelings, emotional situations, social relationships. In the educational environment, socio-emotional competence ensures a good functionality of behavioral traits at the level of self-regulation constructs and interpersonal relationships.
Description:
Realizarea cu succes a procesului educațional solicită un nivel optim de dezvoltare socială și emoţională. Competența socioemoțională este pilonul succesului profesional al cadrelor didactice, fiind direct implicată în optimizează relaţiile interumane și susţinerea procesului educaţional. Prezenţa competenţei socioemoţionale la cadrele didactice, determină profunzimea şi temeinicia integrităţii socioemoționale, incluzând un ansamblu de resurse, abilităţi și aptitudini derivate din emoţii, sentimente, situaţii afective, relații sociale. În mediul educațional competenţa socioemoţională asigură o bună funcţionalitate a însuşirilor comportamentale la nivelul constructelor autoreglării şi a relaţiilor interpersonale.