Abstract:
Scopul cercetării: fundamentarea epistemică a concepției privind orientările valorice și adaptarea psihosocială, elaborarea și validarea experimentală a programului de facilitare a adaptării psihosociale la vârsta adolescenței.
Obiectivele cercetării: determinarea fundamentelor epistemice privind orientările valorice și adaptarea psihosocială; descrierea particularităților manifestării orientărilor valorice și a adaptării psihosociale la vârsta adolescenței, identificarea relațiilor adaptării psihosociale cu dimensiunile personalității, fundamentarea științifică a conceptelor; determinarea și implementarea instrumentelor pentru diagnosticarea orientărilor valorice și a adaptării psihosociale la adolescenți; stabilirea orientărilor valorice, a nivelurilor adaptării psihosociale la vârsta adolescenței precum și a relațiilor acestora cu factorii psihosociali și dimensiunile personalității; determinarea profilurilor psihologice ale adolescentului din perspectiva orientărilor valorice și a adaptării psihosociale; elucidarea impactului orientărilor valorice asupra adaptării psihosociale a adolescenților; elaborarea şi validarea experimentală a programului psihologic de facilitare a adaptării psihosociale la vârsta adolescenței; formularea concluziilor generale, a recomandărilor și cercetărilor de perspectivă.
Description:
The purpose of the research: epistemic fundamental of conception regarding value orientations and psychosocial adaptation, elaboration and experimental validation of the program of facilitating psychosocial adaptation in adolescents.
Research objectives: determination of epistemic foundations regarding value orientations and psychosocial adaptation; description of particularities of value orientations and psychosocial adaptation manifestations at the age of adolescence, identification of relation between psychosocial adaptation and personality dimensions, scientific fundamental of the concepts; determination and implementation of instruments for diagnosing value orientations and psychosocial adaptation in adolescents; establishing value orientations, levels of psychosocial adaptation in adolescence as well as their relationships with psychosocial factors and personality dimensions; determining psychological profiles of adolescents from the perspective of value orientations and psychosocial adaptation; elucidating the impact of value orientations on psychosocial adaptation of adolescents; elaboration and experimental validation of psychological program of facilitating psychosocial adaptation in adolescents; formulation of general conclusions, recommendations and forwardlooking research.