Abstract:
Research competence is important from the perspective of training professionals capable of developing new, often extraordinary, solutions aimed at streamlining socio-economic processes. One of the most favorable contexts for the formation of research competence is the inter- and transdisciplinary approach, which allows the development of broad but also deep conceptions of the unitary picture of the world. In the field of Natural Sciences, a number of factors influence the quality of the development of research competence within university faculties: the quality of human resources, the material endowment, the willingness to collaborate with other research centers, the inclusion of young people in the research process, etc. The involvement of students in research projects, participation in scientific events, the completion of doctoral studies have triggered significant results in the investigation activity of young people, ensuring a stable continuity in the field.
Description:
Competența de cercetare este importantă din perspectiva formării profesioniștilor capabili de a elabora noi soluții, deseori neordinare, care au obiectivul eficientizării proceselor socio-economice. Unul dintre cele mai favorabile contexte de formare a competenței de cercetare este abordarea inter- și transdisciplinară, care permite dezvoltarea unor concepții largi, dar și profunde despre tabloul unitar al lumii. În domeniul Științe ale naturii o serie de factori influențează calitatea dezvoltării competenței de cercetare în cadrul facultăților universitare: calitatea presursei umane, dotarea materială, dechiderea pentru colaborare cu alte centre de cercetare, includerea tinerilor în procesul de cercetare etc. Implicarea studenților în proiectele de cercetare, participarea la manifestările științifice, realizarea studiilor de doctorat au înregistrat rezultate semnificative în activitatea de investigare a tinerilor, asigurând o continuitate stabilă în domeniu.