Abstract:
Speech self-control is an important component in the system of formed speech skills of younger students. The purpose of the implementation of speech self-control is to achieve speech correctness and communicative adequacy of the created monologic statement. In primary school conditions, this is associated with the reproduction of texts (when retelling), and the compilation of statements in oral and written form (essays and presentations). In order to develop in schoolchildren the ability to exercise speech self-control in written speech and, on its basis, to improve what is written, it is advisable to use a variety of methods of educational work: familiarizing students with various types of errors, editing texts under the guidance of the teacher and independently, joint work of students on the creation of a speech statement, etc. In organized activities, students should realize the need to correct their statements. Improving the quality of a monologic statement, it is important to create conditions that will increase the student's motivation in the implementation of actions of speech self-control.
Description:
Autocontrolul vorbirii este o componentă importantă în sistemul de abilități de vorbire formate ale elevilor mai tineri. Scopul implementării autocontrolului vorbirii este de a obține corectitudinea vorbirii și adecvarea comunicativă a enunțului monolog creat. În condițiile școlii primare, aceasta este asociată cu reproducerea textelor (la repovestire), și compilarea de enunțuri în formă orală și scrisă (eseuri și prezentări). Pentru a dezvolta la școlari capacitatea de a exercita autocontrolul vorbirii în vorbirea scrisă și, pe baza acesteia, pentru a îmbunătăți ceea ce este scris, este recomandabil să se folosească o varietate de metode de lucru educațional: familiarizarea elevilor cu diferite tipuri de erori, editarea textelor sub îndrumarea unui profesor și în mod independent, munca comună a elevilor cu privire la crearea unui enunț de vorbire etc. În activitățile organizate, elevii ar trebui să realizeze necesitatea de a-și corecta enunțurile. Îmbunătățind calitatea unui enunț monolog, este important să se creeze condiții care să crească motivația elevului în implementarea acțiunilor de autocontrol al vorbirii.