Abstract:
The issue of paremias (proverbs, sayings) is studied both by linguists, anthropologists, 
psychologists, and teachers. The majority of the definitions given converge in considering paremias 
as forms of literary creation, forms of popular knowledge, and, last but not least, as linguistic 
expressions. The immensity and diversity of the distinct features approached focus on the human 
problems. Paremias express “concentrated drops of wisdom”, general-human truths. They are a way 
of children's mental processes development, especially thinking and language. Its success depends 
on the methods used by the teachers, some aspects being reflected in the article.
 
Description:
Problema paremiilor (proverbelor, zicătorilor) este cercetată atât de către lingviști, cât și de 
antropologi, psihologi, pedagogi. Majoritatea definiţiile care au fost date converg în a considera paremiile ca 
forme de creaţie literară, ca formă de cunoaştere populară şi, nu în ultimul rând, ca expresii lingvistice. 
Vastitatea şi diversitatea trăsăturilor distincte abordate au în centru interesul față de problemele omului. 
Paremiile exprimă “stropi concentraţi de înţelepciune”, adevăruri general-umane. Acestea reprezintă o 
modalitate de dezvoltare a proceselor psihice ale copiilor, îndeosebi a gândirii și a limbajului. Reușita 
acestora depinde de modalitățile la care recurg cadrele didactice, unele fiind reflectate în articol.