Abstract:
Communication skills are considered a global ability that includes children's communication
skills that begin to form from birth and gradually develop throughout life. The development of language and
communication absorbs knowledge from various neighboring fields, information that, reorganized from a
methodical point of view, is interconditioned, ensuring the establishment of optimal learning conditions for
the development of children's language in an interdisciplinary context. The training of communication skills
occupies a priority place in the institution of early education, language being considered a permanent activity
for the development of thinking, intellectual processes, in general, the child's personality. The stage of early
education represents the optimal age period in language formation and in the conditions of correct
organization of educational work, children practically acquire the basic grammatical rules of the mother
tongue, their durability, and their correctness depending on the evolution of their personality.
Description:
Competenţa de comunicare este considerată o capacitate globală care cuprinde capacităţi
comunicative ale copiilor care încep să se formeze de la naștere și se dezvoltă gradual de-a lungul vieții.
Dezvoltarea limbajului şi comunicării absoarbe cunoștințe din diverse domenii limitrofe, informaţii care,
reorganizate sub aspect metodic, se inţercondiţionează, asigurând stabilirea condiţiilor optime de însuşire
pentru dezvoltarea limbajului copiilor în context interdisciplinar. Formarea competențelor de comunicare
ocupă un loc prioritar în instituția de educație timpurie, limbajul fiind considerat o activitate permanentă de
dezvoltare a gândirii, proceselor intelectuale, în general, a personalităţii copilului. Etapa educației timpurii
reprezintă perioada de vârstă optimă în formarea limbajului și în condiţiile organizării corecte a muncii
educative, copiii îşi însuşesc practic regulile gramaticale de bază ale limbii materne, de trăinicia, și
corectitudinea lor depinzând evoluţia personalităţii acestora.