Abstract:
Educaţia pentru drepturile copilului constituie o necesitate în contextul provocărilor societăţii 
contemporane. Globalizarea, multilingvismul şi multiculturalismul, polarizarea socioeconomică a membrilor 
societăţii sunt probleme la care instituţia şcolii trebuie să gaseasă soluţii prin pregatirea indivizilor pentru 
aceste noi contexte sociale, pentru adaptarea la schimbare. Acest deziderat al educaţiei este exprimat de 
misiunea asumată prin Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, de „formare, prin educație, a infrastructurii 
mentale a societății românești, în acord cu noile cerințe, derivate din statutul României de țară membră a 
Uniunii Europene și din funcționarea în contextul globalizării, și de generare sustenabilă a unei resurse 
umane naționale înalt competitive, capabilă să funcționeze eficient în societatea actuală și viitoare.” (art. 1, 
alin. 2), în concordanţă cu idealul educaţional al şcolii româneşti: „dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă 
a individualității umane, formarea personalității autonome și asumarea unui sistem de valori care sunt 
necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru 
participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și pentru angajare pe piața muncii” 
(Art. 1., alin. 3).
 
Description:
Education for the rights of the child is a necessity in the context of the challenges of 
contemporary society. Globalization, multilingualism and multiculturalism, socioeconomic polarization of 
members of society are problems that the school institution must find solutions by preparing individuals for 
these new social contexts, to adapt to change. This desideratum of education is expressed by the mission 
assumed by the National Education Law no. 1/2011, on "training, through education, of the mental 
infrastructure of Romanian society, in accordance with the new requirements, derived from Romania's status 
as a member country of the European Union and functioning in the context of globalization, and sustainable 
generation of a national human resource highly competitive, able to function efficiently in current and future 
society. " (art. 1, paragraph 2), in accordance with the educational ideal of the Romanian school: “free, 
integral and harmonious development of human individuality, formation of autonomous personality and 
assuming a system of values that are necessary for personal fulfillment and development entrepreneurship, 
for active citizen participation in society, for social inclusion and for employment on the labor market ”(Art. 
1., paragraph 3).