REPOZITORIU UPSC

Adapted curriculum, an argument to respect the right to education

Show simple item record

dc.contributor.author ENACHE, Beatrice-Ionela
dc.date.accessioned 2022-11-04T13:19:57Z
dc.date.available 2022-11-04T13:19:57Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation ENACHE, Beatrice-Ionela. Curriculum adaptat, un argument al respectării dreptului la educație. În : Educația privind drepturile copilului: experiențe și perspective în învățământul preșcolar și primar" : Materiale ale conferinței științifice internaționale, 26 noiembrie 2021. Chişinău : CEP UPS, 2022, pp. 278-282. ISBN 978-9975-46-617-2. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-617-2
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/3605
dc.description Education is a fundamental right and a public good, however, this right must be upheld, in the case of children with disabilities, disorders, disabilities or learning difficulties, and by coherent educational and social approaches, balanced environments and favorable to continuous development towards objectives of common interest and integration into the mainstream school. From this point of view, the adapted curriculum comes in the bilateral support of teachers and students in question, by adjusting pedagogical methods in order to adapt, motivate and recover the existing cognitive deficit, but also to connect the contents of the national curriculum with real resources and values. of children with additional educational needs. Concretized in personalized formative purposes, educational desideratum in accordance with obvious individual latencies and limitations, adequate instructive-educational opportunities, inclusive education offers the chance to correlate subjects and school subjects with daily experiences and increase personal and social autonomy to develop self-confidence. en_US
dc.description.abstract Educația constituie un drept fundamental și un bun public, totuși, acest drept trebuie să fie susținut, în cazul copiilor cu deficiențe, tulburări, dizabilități sau dificultăți de învățare, și de demersuri educaționale și sociale coerente, medii echilibrate și favorabile evoluției continue în direcția realizării obiectivelor de interes comun și integrării în școala de masă. Din acest punct de vedere, curriculumul adaptat vine în sprijinul bilateral al cadrelor didactice și al elevilor aflați în discuție, prin ajustarea metodelor pedagogice în scopul adaptabilității, motivării și recuperării deficitului cognitiv existent, dar și în sensul conexiunii conținuturilor curriculumului național cu resursele și valențele reale ale copiilor cu necesități educaționale suplimentare. Concretizată în scopuri formative personalizate, deziderate educaționale în conformitate cu latențele și limitările individuale evidente, oportunități instructiv-educative adecvate, educația incluzivă oferă șansa corelării disciplinelor și materiei școlare cu experiențele cotidiene și sporirea autonomiei personale și sociale până la dezvoltarea încrederii în sine. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Curriculum adaptat en_US
dc.subject Elevi cu cerințe educaționale speciale en_US
dc.subject Educație incluzivă en_US
dc.subject Integrare en_US
dc.subject Adapted curriculum en_US
dc.subject Students with special educational needs en_US
dc.subject Inclusive education en_US
dc.subject Integration en_US
dc.title Adapted curriculum, an argument to respect the right to education en_US
dc.title.alternative Curriculum adaptat, un argument al respectării dreptului la educație en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account