Abstract:
Prezentul studiu, examinează aspectele privind educația pentru drepturile copilului în cadrul
disciplinei istoria românilor și universală în ciclul primar. În rezultatul analizei surselor istorice, a actelor
normative, și a resurselor educaționale pentru drepturile copilului putem constata oportunitatea și actualitatea
cunoașterii și promovării acestor drepturi pentru elevi. Totodată în studiu se prezintă referințele istorice
privind istoricul apariției acestor norme legale în istorie, sunt inventariate prevederile normative în care se
stipulează aceste drepturi în actele normative din sistemul educațional contemporan, se propun sugestii
metodologice privind implementarea acestor conținuturi în discursul didactic la obiectul istoria în ciclul
primar.
Description:
The present study examines the aspects regarding the education for children's rights within the
discipline Romanian history and universal in the primary cycle. As a result of the analysis of historical
sources, normative acts, and educational resources for children's rights, we can see the opportunity and
timeliness of knowing and promoting these rights for students. At the same time, the study presents the
historical references regarding the history of the appearance of these legal norms in history, the normative
acts are inventoried in which these rights are stipulated in the normative acts of the contemporary
educational system, methodological suggestions are proposed regarding the implementation of these contents
primary.