Abstract:
There are children everywhere deprived of the warmth and love of home, children abused and
neglected, children who work hard to survive - in a word, "children without childhood."
Placing the child at the center of a society's concerns must be the property of all the factors involved and
responsible for its protection. Experience shows us that children are often far too aware of the responsibilities
they have and too little of their rights.
* The right to health - a child has the right to a healthy lifestyle, which allows him to develop harmoniously.
It must have a suitable environment - a living space, necessary food as well as clothes specific to each
season.
* The right not to be discriminated against - a child has the right to be accepted and respected by others and
not to be discriminated against, whether it is gender discrimination, nationality, ethnicity, religion, culture
and discrimination on the basis of orientation sexual (among adolescents).
* The right to be protected against any form of abuse, violence, exploitation - every child has the right to be
protected by parents or other legal representatives, not to be abused (emotional, physical, negligent, sexual)
or acts of violence, as well as forms of exploitation (begging, labor exploitation, sexual exploitation.
The school institution, which, by virtue of its mission, carefully cultivates steadfastness, develops judgment,
promotes a sense of values, prepares for professional life and generates friendships between children of
different natures and conditions, fosters a spirit of good understanding
Description:
Există pretutindeni copii lipsiți de căldura şi dragostea căminului, copii maltratați şi neglijaţi,
copii care muncesc din greu pentru a supraviețui - într-un cuvânt ,,copii fără copilărie”. Plasarea copilului în
centrul preocupărilor unei societăţi trebuie să constituie o proprietate a tuturor factorilor implicaţi şi
responsabili cu protecţia lui. Experiența ne arată că cei mici sunt de multe ori mult prea conştienţi de
responsabilităţile pe care le au şi prea puţin de drepturile lor:
*Dreptul la sănătate - un copil are dreptul la un stil de viaţă sănătos, care să-i permită o dezvoltare
armonioasă. Acesta trebuie să beneficieze de un mediu adecvat - un spaţiu de locuit, hrană necesară precum
şi haine specifice fiecărui anotimp.
*Dreptul de a nu fi discriminat - un copil are dreptul de a fi acceptat şi respectat de către cei din jur şi de a nu
fi discriminat, fie că este vorba despre discriminarea de gen, naţionalitate, etnie, religie, cultură şi
discriminarea privind orientarea sexuală (în rândul adolescenților).
*Dreptul de a fi protejat împotriva oricărei forme de abuz, violenţă, exploatare - fiecare copil are dreptul de a
fi protejat de către părinţi sau de către alţi reprezentanţi legali, de a nu fi supus abuzului
(emoţional, fizic, prin neglijare, sexual) sau actelor de violenţă, precum şi formelor de exploatare (cerşetorie,
exploatare prin muncă, exploatare sexuală.
Instituţia şcolară, care, în virtutea misiunii sale, cultivă cu grijă statornicia, dezvoltă judecată,
promovează simţul valorilor, pregăteşte pentru viaţa profesională şi generând relaţii de prietenie între copii
de firi şi condiţii diferite, favorizează spiritul de bună înţelegere.