REPOZITORIU UPSC

The rights of the child in the context of online education in the Republic of Moldova

Show simple item record

dc.contributor.author NASU, Ilie
dc.date.accessioned 2022-10-18T11:30:25Z
dc.date.available 2022-10-18T11:30:25Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation NASU, Ilie. The rights of the child in the context of online education in the Republic of Moldova. În : Educația privind drepturile copilului: experiențe și perspective în învățământul preșcolar și primar" : Materiale ale conferinței științifice internaționale, 26.11.2021. Chişinău : CEP UPS, 2022, pp. 41-52. ISBN 978-9975-46-617-2. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-617-2
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/3551
dc.description The article "The child*s rights in the context OnLine education in the Republic of Moldova", authored by Ilie Nasu, is dedicated to a pressing problem faced by the Republic of Moldova in the conditions of forced organization of distance education, imposed by the exceptional conditions dictated by the introduction of the state of emergency due to the coronavirus-19 pandemic. The author analyses the Government's desperate attempts to organize the distance learning in the Republic of Moldova, indicating the pros and cons of these measures. The article's history signals that the Ministry of Education and the Government missed the opportunity to try / practice the distance learning, ignoring the practice of the European countries and the recommendations of the national press (newspaper Făclia no. 42 dated 10.11.2017 – Perspective strategies for the education of the Republic of Moldova, authored by Ilie Nasu, and other sources), waking up at the time of crisis in an unprepared state of the education system both in terms of managerial, material, methodological and logistical. The irresponsibility and ignorance of the education system managers led to imposing additional / increased, unjustified, illegal expenses on the parents of the students of the Republic of Moldova and to clear violation of the Constitution of the Republic of Moldova (art. 35, p. 4 – the state education is free) and of the Education Code. Virtuality, including distance learning, is becoming from year to year an integral part of human life in various spheres of activity. The proposed recommendations address both the solution of the problem of distance learning implementation and ceasing the unjustified process of liquidation of small schools and formation of constituency schools, bringing both considerable savings of financial resources as well as moral, social, psychological satisfaction for students, parents and managers in the education system. en_US
dc.description.abstract Articolul „Drepturile copilului în contextul educației on-line în Republica Moldova”, scris de Ilie Nasu, este dedicat unei probleme stringente cu care se confruntă Republica Moldova în condițiile organizării forțate a învățământului la distanță, impuse de condiții excepționale dictate de introducerea stării de urgență din cauza pandemiei de coronavirus-19. Autorul analizează încercările disperate ale Guvernului de a organiza învățământul la distanță în Republica Moldova, indicând argumentele pro și contra acestor măsuri. Istoricul articolului semnalează că Ministerul Educației și Guvernul au ratat ocazia de a încerca/practica învățământul la distanță, ignorând practica țărilor europene și recomandările presei naționale (ziarul Făclia nr. 42 din 10.11.2017 – Strategii de perspectivă). pentru învățământul Republicii Moldova, autor Ilie Nasu, și alte surse), trezirea în momentul de criză într-o stare nepregătită a sistemului de învățământ atât din punct de vedere managerial, material, metodologic și logistic. Iresponsabilitatea și ignoranța managerilor sistemului de învățământ a condus la impunerea unor cheltuieli suplimentare/creștete, nejustificate, ilegale părinților elevilor din Republica Moldova și la încălcarea clară a Constituției Republicii Moldova (art. 35, p. 4 – învățământul de stat este gratuit) și din Codul Educației. Virtualitatea, inclusiv învățământul la distanță, devine de la an la an o parte integrantă a vieții umane în diverse sfere de activitate. Recomandările propuse abordează atât soluționarea problemei implementării învățământului la distanță, cât și încetarea procesului nejustificat de lichidare a școlilor mici și de formare a școlilor de circumscripție, aducând atât economii considerabile de resurse financiare, cât și satisfacție morală, socială, psihologică pentru elevi, părinți. și managerii din sistemul de învățământ. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Management en_US
dc.subject Învățământ la distanță en_US
dc.subject Internet en_US
dc.subject Platformă online en_US
dc.subject Computer personal en_US
dc.subject Tabletă en_US
dc.subject Telefon mobil en_US
dc.subject Televizor en_US
dc.subject Distance learning en_US
dc.subject Online platform en_US
dc.subject Personal computer en_US
dc.subject Tablet en_US
dc.subject Mobile phone en_US
dc.subject TV en_US
dc.title The rights of the child in the context of online education in the Republic of Moldova en_US
dc.title.alternative Drepturile copilului în contextul învățământului online din Republica Moldova en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account