Abstract:
The aim of this research was to study the specifics of volition and volitional qualities in preadolescents, as well as to elaborate and implement a new model of psychological intervention aiming to develop the volition and volitional qualities and thus to contribute to the development of personality traits.
The objectives of the research: The analysis of psychology literature regarding volition, volitional qualities, preadolescent age, manners of studying volition, as well as the methods, techniques and ways of developing the volitional qualities; Identifying and highlighting the differences of gender and age in manifesting the volition and volitional qualities in preadolescents; Highlighting the personality traits of preadolescents with different levels of development of volition; Elaborating, implementing and evaluating the efficiency of the psychological intervention program oriented towards the development of volition and of volitional qualities in preadolescents.
Description:
Scopul cercetării a constat în studiul particularităților voinței și a calităților volitive la preadolescenți, precum și elaborarea şi implementarea unui model nou de intervenţii psihologice în vederea dezvoltării voinței și a calităților volitive și prin aceasta să contribuie la dezvoltarea trăsăturilor de personalitate.
Obiectivele cercetării: Analiza literaturii de psihologie cu referire la voință, calitățile volitive, vârsta preadolescentă, modalitățile de studiere a voinței, precum și a metodelor, tehnicilor și procedeelor de dezvoltare a calităților volitive; Identificarea și evidențierea diferențelor de gen și de vârstă în manifestarea voinței și a calităților volitive la preadolescenți; Reliefarea trăsăturilor de personalitate întâlnite la preadolescenții cu diferite niveluri de dezvoltare ale voinței; Elaborarea, implementarea și evaluarea eficienței programului de intervenții psihologice orientat la dezvoltarea voinței și a calităților volitive la preadolescenți.