Abstract:
The purpose of the research: consists in the conceptualization, determination, elaboration and validation of the pedagogical foundations of positive parental education, structured in the Interconnected psychopedagogical model of the positive education of parents and children, implemented through psychopedagogical counseling.
Research objectives: examination and epistemological interpretation of the essence and genesis of the concepts: family, family education and positive parental education; determining state policies, social and educational practices regarding parent training from the perspective of children's education; the essentialization of theoretical approaches and guidelines regarding positive parenting education; arguing the defining coordinates of educational counseling in the context of the training of parental skills of positive education; establishing the impact of family functions and parenting styles on positive family education; the development and validation of the Interconnected psychopedagogical model of the positive education of parents and children, which includes the pedagogical foundations (theoretical and applied).
Scientific novelty and originality of the research lies in the multidimensional, inter- and pluridisciplinary approach of positive parenting, focused on protecting and respecting the rights of the child (increase motivation, creativity, strengthening moral conduct); the delimitation of the epistemological aspects of the essence and genesis of the basic concepts (family, family education, positive parental education); specification and description of the typology of families, the difficulties encountered by parents in the positive education of children; the well-argued establishment of the defining characteristics of family educational counseling regarding the formation of parental skills for the positive education of the child; the conceptualization of the psychopedagogical model, which contains the theoretical-applicative foundations.
Description:
Scopul cercetării constă în conceptualizarea, determinarea, elaborarea şi validarea fundamentelor pedagogice ale educației parentale pozitive, structurate în Modelul psihopedagogic interconex al educației pozitive a părinților și copiilor, implementat prin intermediul consilierii educaționale.
Obiectivele cercetării: examinarea şi interpretarea epistemologică a esenței și genezei conceptelor: familie, educația pentru familie și educația parentală pozitivă; determinarea politicilor statale și practicilor sociale și educaționale privind formarea părinților din perspectiva educației copiilor; esențializarea abordărilor și orientărilor teoretice privind educația parentală pozitivă; argumentarea coordonatelor definitorii ale consilierii educaționale în contextul formării competențelor parentale de educație pozitivă; stabilirea impactului funcțiilor familiei și a stilurilor parentale asupra educației familiale pozitive; elaborarea şi validarea Modelului psihopedagogic interconex al educației pozitive a părinților și copiilor, care include fundamentele pedagogice (teoretice și aplicative).
Noutatea și originalitatea științifică a cercetării rezidă în abordarea multidimensională, inter- și pluridisciplinară a educației parentale pozitive, axată pe ocrotirea și respectarea drepturilor copilului (dezvoltarea motivației, creativității, consolidarea conduitei morale); delimitarea şi dezvăluirea aspectelor epistemologice a esenței și genezei conceptelor de bază (familie, educația pentru familie, educația parentală pozitivă); precizarea și descrierea tipologiei familiilor, a dificultăților întâmpinate de părinți în creșterea și educația pozitivă a copiilor; stabilirea argumentată a caracteristicilor definitorii ale consilierii educaționale a familiei privind formarea competențelor parentale de educație pozitivă a copilului; conceptualizarea modelului psihopedagogic, care conține fundamentele teoretico-aplicative.