Abstract:
The purpose of the research: consists in the analysis of G.G. Antonescu`s work from the perspective of his actuality in the modern and contemporary era (postmodern).
The objectives of the research deduced from the general purpose are: highlighting the historical dimension of the personality of the pedagogue G.G. Antonescu, demonstrated syntonically-diachronically at the level of the author's life and work; analysis of the epistemological dimension of G.G. Antonescu, proven at the level of the fundamental pedagogical concepts of the field, denotative, normative and methodological; highlighting the contribution of G.G. Antonescu to the construction of general pedagogy, at the level of the existing connections between the Fundamentals of pedagogy - Theory of education / General Didactics - Theory of education, supported in terms of pedagogical, historical and theoretical research; analysis of the praxiological dimension of G.G. Antonescu, demonstrated at the level of education policy and education reform needed in the context of the education crisis in the interwar period; highlighting the theoretical and historical foundations engaged in the construction of a normatively constructed education policy, based on the principle of the formative-organic school, in accordance with the directions of evolution of modern pedagogy; the elaboration of a model of education reform based on the fundamental, historical and theoretical research of the work of G.G. Antonescu, applicable even today in the context of the evolution of the sciences of education in the postmodern era.
The scientific novelty and originality results from: a) the historical and theoretical analysis of the fundamental, denotative, normative and methodological pedagogical concepts elaborated by G.G. Antonescu in his work, capitalizable even today in the perspective of the epistemological construction of a model of education reform applicable in the modern and contemporary era; b) identification and capitalization of significant pedagogical ideas from the perspective of the past, but especially of the present and of the future of education, made in own research conditions for the specialty of Historical Pedagogy.
Description:
Scopul lucrării: constă în analiza operei lui G.G. Antonescu din perspectiva actualității sale în epoca modernă și contemporană (postmodernă).
Obiectivele cercetării deduse din scopul general sunt: evidențierea dimensiunii istorice a personalității pedagogului G.G. Antonescu, demonstrată sincronic-diacronic la nivelul vieții și operei autorului; analiza dimensiunii epistemologice a pedagogiei lui G.G. Antonescu, probată la nivelul conceptelor pedagogice fundamentale ale domeniului, denotative, normative și metodologice; evidențierea contribuției lui G.G. Antonescu la construcția pedagogiei generale, la nivelul conexiunilor existente între Fundamentele pedagogiei – Teoria învățământului/Didactica Generală – Teoria educației, susținute în termeni de cercetare pedagogică, istorică și teoretică; analiza dimensiunii praxiologice a pedagogiei lui G.G. Antonescu, demonstrată la nivel de politică a educației și de reformă a învățământului necesară în contextul crizei educației în perioada interbelică; evidențierea fundamentelor teoretice și istorice angajate în construcția unei politici a educației construită normativ, pe baza principiului școlii formativ-organiciste, în acord cu direcțiile de evoluție a pedagogiei moderne; elaborarea unui model de reformă a învățământului bazat pe cercetarea fundamentală, istorică și teoretică a operei lui G.G. Antonescu, aplicabil și în prezent în contextul evoluției științelor educației în epoca postmodernă.
Noutatea și originalitatea științifică rezultă din: a) analiza istorică și teoretică a conceptelor pedagogice fundamentale, denotative, normative și metodologice elaborate de G.G. Antonescu în opera sa, valorificabile și în prezent în perspectiva construcției epistemologice a unui model de reformă a învățământului aplicabil în epoca modernă și contemporană; b) identificarea și valorificarea ideilor pedagogice semnificative din perspectiva trecutului, dar mai ales a prezentului și a viitorului educației și învățământului, realizate în condiții de cercetare proprii pentru specialitatea Pedagogia istorică.