Abstract:
The family is one of the most important elements or, rather, systems that contribute to a person's
development and health by exerting a particularly profound influence on children. The family is the
fundamental institution in all societies. The efficiency of education within the family depends on a number of
factors. One of the decisive conditions is the parental competence established throughout the life of the
parents. Changes in family behaviors and family patterns are determined by a set of economic, social,
cultural and ideological factors, factors that give the characteristic of vulnerability to a family. In
disharmonious families can affect the school progress of children, but also the self-esteem of all people, who
are part of them The issue of children with SEN, in general and those from socially vulnerable families in
particular, has become extremely relevant in the context in which, if until now it was believed that the CES
range included mental, sensory or physical deficiencies, over time, however, it was found that children
develop permanent or temporary school difficulties. In order to improve and solve the difficulties, the method
of counseling the family and its members is used, taking into account two coordinates, the psychological and
the pedagogical.
Description:
Familia este unul din cele mai importante elemente sau, mai bine spus, sisteme care contribuie la
dezvoltarea unei persoane şi la starea ei de sănătate exercitând o influenţă deosebit de adâncă asupra
copiilor. Familia este instituţia fundamentală în toate societăţile.Eficienţa educaţiei în cadrul familiei
depinde de un şir de factori. Una dintre condiţiile decisive este competenţa parentală constituită pe
parcursul întregii vieţi a părinţilor.Schimbările în comportamentele familiale şi în modelele familiale sunt
determinate de un ansamblu de factori economici, sociali, culturali şi ideologici, factori ce dau
caracteristica de vulnerabilitate unei familii. În familiile dezarmonioase poate fi afectat progresul şcolar al
copiilor, dar şi stima de sine a tuturor persoanelor, care fac parte din ele Problematica copiilor cu CES, în
general și a celor proveniți din familii socialmente-vulnerabile în special, a devenit extrem de actuală în
contextul in care ,dacă până acum se credea că gama CES cuprindea deficiențe mentale,senzoriale sau
fizice,cu timpul,s-a constatat însă că, la copii se dezvoltă dificultăți școlare permanente sau temporare. Pentru a ameliora si soluționa dificultățile apărute este utilizată metoda consilierii familiei și a membrilor
ei,având în vedere două coordonate, cea psihologică şi cea pedagogică.