dc.contributor.author |
URSU, Miluța |
|
dc.date.accessioned |
2022-06-09T11:22:26Z |
|
dc.date.available |
2022-06-09T11:22:26Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
URSU, Miluța. Modele de organizare a învăţământului integrat. În : Materialele conferinței științifice internaționale „Asistența complexă a copiilor cu cerințe educaționale speciale în mediul educațional incluziv”, Chișinău, 10 decembrie 2020. Chișinău: UPS „Ion Creangă”, 2020, pp. 503-509. ISBN 978-9975-46-480-2. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-480-2 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/3406 |
|
dc.description |
În literatura de specialitate au fost descrise o serie de modele de organizare a învăţământului
integrat pentru copiii cu dizabilitate, care presupun diferite grade de integrare, de la cea parţială la cea
totală:
1. modelul cooperării şcolii speciale cu cea obişnuită; școala obișnuită preia conducerea în dezvoltarea
integrării, iar şcoala specială va stabili legături cu cea mai importantă şcoală obişnuită din vecinătate.
2. modelul bazat pe organizarea unei clase speciale pentru copiii cu dizabilităţi în şcoala obişnuită;
3. modelul bazat pe folosirea unei camere de instruire şi resurse separate, în cadrul şcolii obişnuite;
4. modelul bazat pe profesor itinerant specializat în activitatea cu elevii ce prezintă dizabilitate, care
deserveşte şcoala obişnuită; si modelul comun, bazat pe profesor itinerant specialist în activitatea cu
elevii cu dizabilitate, care deserveşte toţi copiii cu dizabilitate dintr-o anumită zonă geografică. - Aceste
două modele au :
avantaje: se pot delimita mai multe avantaje ale utilizării lor: copiii pot locui acasă, în mijlocul
familiei şi comunităţii lor, beneficiind în acelaşi timp de dezvoltare într-un mediu al tipicilor; în
aceste sisteme se acordă ajutor imediat, individual şi specializat copiilor cu dizabilitate, în măsura
cerinţelor şi asigură o gamă largă de materiale şi aparatură, în vederea sprijinirii copiilor în
zonele de predare specializată; copiii au şansa învăţării în situaţii sociale naturale; profesorii din
şcoala obişnuită dobândesc un grad de specializare şi de înţelegere, preîntâmpinând nevoile
copiilor cu dizabilităţi; sistemul nu este costisitor, întrucât clasa specială sau camera de instruire
şi resurse utilizează spaţiul existent în şcoala obişnuită.
dezavantaje: în cazul în care profesorul specialist lipseşte există riscul incapacităţii copiilor de a
participa la ore; clasa specială poate ajunge să fie privită ca un element separat de şcoala
obişnuită, iar copiii din această clasă pot fi izolaţi de copiii şi profesorii din şcoala obişnuită; în
realitate, copiii nu pot să urmeze şcoala din vecinătatea locală, iar ei trebuie duşi acolo unde
profesorul specialist lucrează, ceea ce oboseşte copilul prin deplasările lungi pe care trebuie să le
realizeze.
Fiecare elev este înteles ca un participant activ la învățare și predare pentru că fiecare aduce cu sine
în procesul complex al învățării și dezvoltării o experiență, un stil de învățare, un model social, o
interacțiune specifică, un ritm personal, un mod de abordare, un context cultural căruia îi aparține. Având
în vedere aceste premise, ideea integrării copiilor cu dizabilități în școala publică a apărut ca o reacție
necesară și firească a societății la obligația acesteia de a asigura normalizarea și reformarea condițiilor de
educație pentru persoanele cu cerințe educative speciale. Conform principiilor promovate în materie de
educație de către organismele internaționale, precum și prevederile incluse în Declarația drepturilor
persoanelor cu dezabilități se menționează ca elevii cu diferite tipuri de deficiente au aceleași drepturi
fundamentale ca și ceilalți elevi de aceeași vârstă. |
en_US |
dc.description.abstract |
In the literature, a number of models of organizing integrated education for children with disabilities
have been described, involving different degrees of integration, from partial to total: the special school cooperation model with the regular school; the regular school takes the lead in
developing integration, and the special school will establish links with the most important common
school in the neighborhood.
2. the model based on the organization of a special class for children with disabilities in ordinary school;
3. the model based on the use of a separate training room and resources at regular school;
4. the traveling teacher-based model specialized in working with disabled pupils serving ordinary school;
and the common model, based on a traveling teacher who is specialized in working with children with
disabilities, who serves all children with disabilities in a specific geographical area. - these two models
have:
advantages: several advantages of their use can be defined: children can live at home, in the
middle of their family and community, while benefiting from development in a typical environment;
these systems provide immediate, individual and specialized help to children with disabilities as
required and provide a wide range of materials and equipment to support children in specialized
teaching areas; children have an opportunity to learn in natural social situations; ordinary
school teachers gain a degree of specialization and understanding, preventing the needs of
children with disabilities; the system is not expensive, as the special class or training room and
resources use the existing space in ordinary school.
disadvantages: if the teacher is absent there is a risk of children being unable to attend classes,
the special class may end up being regarded as a separate element from the ordinary school, and
children in this class can be isolated from ordinary school children and teachers; in fact, children
cannot attend school in the local neighborhood, and they must be taken to where the specialist
teacher works, which makes the child tired of the long journeys they have to make.
Every pupil is understood as an active participant in learning and teaching because each brings with
him an experience, a learning style, a social model, a specific interaction, a personal rhythm, a way of
approach, a cultural context to which he belongs. Given these conditions, the idea of integrating children
with disabilities into public schools appeared to be a necessary and natural response from society to its
obligation to ensure the normalization and reform of educational conditions for people with special
educational needs. According to the principles promoted in education by international bodies, as well as the
provisions included in the Declaration of Rights of persons with disabilities, it is mentioned that pupils with
different types of deficiencies have the same fundamental rights as other pupils of the same age. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Children with special needs |
en_US |
dc.subject |
Organization models |
en_US |
dc.subject |
Benefits |
en_US |
dc.subject |
Disadvantages |
en_US |
dc.title |
Modele de organizare a învăţământului integrat |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |