Abstract:
Extracurricular activities for students with special educational needs are vital foradapting social
living conditions and integrating them successfully. Impossibility of social functioning is a trait associated
with mental disability. Therefore, there is a need to identify extradidactic activities conducive to
coordinating the child with them towards independent living and integration.Children with mental
disabilities are part of the category of children with special education needs (SEN). The range of special
requirements is wider and includes, in addition to the category "disabilities", two other categories:
"difficulties" and "disadvantage". In the last 20 years research in the field of education has brought to the
attention of specialists researchers), but also of students and parents, new, unique educational situations that
have subjected the school environment to real trials. Ideological theories such as those related to school
inclusion and integration, those related to the normalization of the learning environment or the social one
still raised serious problems related to the implementation in practice of the ideology of this educational
current imported from the West.Mental development refers to the appearance and manifestation of
processes, traits, states and psychic structures, while social development involves a continuous amplification
of the possibilities of relationships with others and a better attunement of one's behavior with the diversity of
social requirements.The component elements of the competences have specific features, which are observed
in the educational practices, they are approached in the specialized literature but little researched, which
creates difficulties of integration in the society. Thus, the issue of addressing extracurricular activities that
are effective in developing life skills is an issue that requires in-depth study to ensure the success of
inclusion. The role of extracurricular activities consists in the fact that through them it is easier to achieve
the socialization of children with special educational needs. Depending on their specificity, these activities
developed in students prices, skills and cognitive and behavioral skills, much more solid, because, taking
place outside the traditional classroom, they allow direct contact with social reality.
Description:
Activitățile extracurriculare pentru elevii cu nevoi educaționale speciale sunt vitale pentru adaptarea
condițiilor sociale de viață și integrarea lor cu succes. Imposibilitatea funcționării sociale este o trăsătură
asociată cu dizabilitatea mintală. Prin urmare, este necesar să se identifice activitățile extradidactice care
să conducă la coordonarea copilului cu aceștia spre viață independentă și integrare. Copiii cu dizabilități
mintale fac parte din categoria copiilor cu nevoi speciale de educație (SEN). Gama de cerințe speciale este
mai largă și include, pe lângă categoria „dizabilități‖, alte două categorii: „dificultăți‖ și „dezavantaj‖. În
ultimii 20 de ani cercetările din domeniul educației au adus în atenția specialiștilor cercetători), dar și a
elevilor și părinților, situații educaționale noi, unice, care au supus mediul școlar unor încercări reale.
Teoriile ideologice precum cele legate de incluziunea și integrarea școlară, cele legate de normalizarea
mediului de învățare sau cel social au ridicat încă probleme serioase legate de implementarea în practică a
ideologiei acestui curent educațional importat din Occident. la apariția și manifestarea proceselor,
trăsăturilor, stărilor și structurilor psihice, în timp ce dezvoltarea socială implică o amplificare continuă a
posibilităților de relații cu ceilalți și o mai bună armonizare a comportamentului cu diversitatea cerințelor
sociale. Elementele componente ale competențelor au caracteristici specifice, care sunt observate în
practicile educaționale, sunt abordate în literatura de specialitate, dar puțin cercetate, ceea ce creează
dificultăți de integrare în societate. Astfel, problema abordării activităților extracurriculare care sunt eficiente în dezvoltarea abilităților de viață este o problemă care necesită un studiu aprofundat pentru a
asigura succesul incluziunii. Rolul activităților extracurriculare constă în faptul că prin intermediul acestora
este mai ușor să se realizeze socializarea copiilor cu nevoi educaționale speciale. În funcție de specificul
acestora, aceste activități s-au dezvoltat la elevi prețuri, abilități și abilități cognitive și comportamentale,
mult mai solide, deoarece, desfășurându-se în afara clasei tradiționale, permit contactul direct cu realitatea
socială.