Abstract:
The problem of communication disorder in children with special educational needs and the complex
nature of their adaptation to the conditions of modern society is becoming increasingly important. The
necessary condition for the effective inclusion of children with SEN in the educational space consists in the
maximum evidence of the specific educational possibilities and needs of these children. In addition, the
effectiveness of the remedial steps depends, to a large extent, on the level of development of the verbal means
of communication, because it is these that determine the child's possibilities to be fully involved in various
activities.
Description:
Problema dereglării comunicării la copiii cu cerințe educaționale speciale şi a caracterului complex
al adaptării acestora la condiţiile societăţii moderne capătă o importanță din ce în ce mai mare. Condiţia
necesară a includerii efective a copiilor cu CES în spaţiul educativ constă în evidenţa maximă a
posibilităţilor şi nevoilor educaţionale specifice ale acestor copii. În plus, eficienţa demersurilor
recuperative depinde, în mare măsură, de nivelul de dezvoltare a mijloacelor verbale de comunicare,
deoarece anume acestea determină posibilităţile copilului de a se implica plenar în diverse activităţi.