Abstract:
In the context of school integration - bilingualism is one of the most debatable aspects. It is intuitive
that children with typical and atypical development with bilingualism are underestimated because they do
not know how to express themselves.The old notion that bilingualism could "confuse" a child has long been
refuted by a large body of research that suggests quite the opposite. As early as infancy, persons in a
bilingual environment show advantages in certain cognitive tasks. Furthermore, there is evidence that
bilingual persons perform better on tasks indicative of social understanding stemming from the ability to
navigate the intricacies of more than one culture. Nevertheless, whether these advantages also apply to
children with ASD remains a controversial topic.
Description:
În contextul integrării școlare - bilingvismul este unul dintre cele mai discutabile aspecte. E intuitiv
faptul ca copiii cu dezvoltare tipică și atipică cu bilingvism sunt subestimați pentru că nu știu să se exprime.
Vechea noțiune conform căreia bilingvismul ar putea „confunda‖ un copil a fost mult timp respinsă de un
număr mare de cercetări care sugerează tocmai contrariul. Încă din copilărie, persoanele dintr-un mediu
bilingv prezintă avantaje în anumite sarcini cognitive. Mai mult, există dovezi că persoanele bilingve au
performanțe mai bune la sarcinile care indică înțelegerea socială, rezultând din capacitatea de a naviga
prin complexitatea mai multor culturi. Cu toate acestea, dacă aceste avantaje se aplică și copiilor cu
tulburare de spectru autist rămâne un subiect controversat.