Abstract:
The issue of specific learning disabilities subsumes all the difficulties of reading, writing and
calculation that a child experiences against the background of a normal intellect. Until recently, the child
with learning disabilities was forced to attend a special school because of the difficulties encountered in the
learning process in usual schools. In recent years there have been significant changes in the approach to the
integration of these children who can be included in the category of children with special educational needs.
Through the sustained work of international and national associations but also of responsible state
institutions, information and access to resources needed to support these children has increased
considerably and led to successful actions in their school and socio-emotional integration, which were not
previously possible. Actions sustained by the need to integrate this category of children in mainstream
education have led to a change both in terms of legislation and in terms of changing the mentality regarding
the acceptance of differences and equal opportunities in society. Thus, we will present a series of good
practices both at the organizational level of the legislative and regulatory structures and at the level of
inclusive schools that have successfully developed integration programs for children diagnosed with
learning disabilities.
Description:
Problematica tulburărilor de învățare subsumează totalitatea dificultăților de scris-citit și calcul pe
care un copil le experimentează pe fondul unui intelect normal. Până nu de mult, copilul cu tulburări de
învățare ajungea după scurt timp petrecut în învățământul de masă să fie obligat să frecventeze o școală
specială din cauza dificultăților întâmpinate în procesul de învățare. În ultimii ani s-au produs modificări
semnificative în abordarea integrării acestor copii care pot fi încadrați în categoria copiilor cu cerințe
educative speciale. Prin intermediul activității susținute a asociațiilor internaționale și naționale dar și a
instituțiilor de stat responsabile informarea și accesul la resursele necesare sprijinirii acestor copiii a
crescut considerabil și a dus la acțiuni de succes în integrarea lor școlară și socio-emoțională, care anterior
nu erau posibile. Acțiunile susținute cu accent pe necesitatea integrării acestei categorii de copii în școala
de masă au condus la o modificare atât în plan legislativ cât și în planul schimbării mentalității în privința
acceptării diferențelor și egalității de șanse la nivelul societății. Astfel, vom prezenta o serie de bune practici
atât la nivel organizatoric al structurilor legislative și de reglementare cât și la nivelul școlilor incluzive
care au derulat cu succes programe de integrare a copiilor diagnosticați cu tulburări de învățare.