Abstract:
While still new as a concept, dual exceptionality has begun being studied and approached as a distinct
entity not just by specialists, but at educational, school level. A series of omissions, inconsistencies, and
difficulties burden the early differentiated approach of this distinct category of special educational needs,
mostly for gifted students with learning disabilities. Three types of diagnosis criteria might be proven useful
to the proper identification of educational needs and for the adecquate planning of instructional-educational
tasks.
Description:
Deşi relativ nouă în plan conceptual, excepţionalitatea dublă a început să fie studiată şi abordată ca
entitate distinctă nu numai de specialişti, dar şi la nivel şcolar, educaţional. O serie de omisiuni,
inconsecvenţe şi dificultăţi îngreunează abordarea timpurie şi diferenţiată a acestei categorii distincte de
cerinţe educaţionale speciale, îndeosebi în cazul elevilor supradotaţi cu tulburări de învăţare. Trei tipuri de
indici diagnostici ar putea fi utili în identificarea corectă a necesităţilor educaţionale şi planificarea
adecvată a sarcinilor instructiv-educative.