dc.contributor.author |
POCLITARI, Svetlana |
|
dc.date.accessioned |
2022-05-13T10:48:05Z |
|
dc.date.available |
2022-05-13T10:48:05Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.citation |
POCLITARI, Svetlana. Formarea premiselor citit-scrisului la copiii cu tulburări de limbaj și comunicare. În: Asistenţa logopedică: actualitate şi orizonturi : Materialele conferinţei ştiinţifice internaţionale, 22-23 noiembrie, 2018. Chișinău: UPS „Ion Creangă”, 2019, pp. 224-229. ISBN 978-9975-46-403-1. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-403-1 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/3234 |
|
dc.description |
Perioada preșcolarității, așa-numita vârsta marilor achiziții, este cea mai importantă din punct de
vedere al formării premiselor citit-scrisului.
Cititul și scrisul sunt activități complexe care implică o multitudine de procese cognitive ca:
limbajul, atenția, memoria, procesarea vizuală, procesarea fonologică, precum și toate procesele cognitive
superioare, mai exact, planificarea, organizarea, monitorizarea, inhibiția și autocontrolul – așa numitele
,,funcții executive‖ ale creierului.
Prin urmare, dacă un copil are o disfuncție cognitivă în oricare din procesele menționate mai sus,
cititul și scrisul pot deveni pentru el o provocare. Copiii cu tulburări de limbaj, deseori întâmpină
dificultăți in achiziția cititului și scrisului. În ultimii ani numărul de copii care prezintă tulburări de limbaj
e în creștere, de aceea educatorii trebiue să acorde o mare atenție procesului de formare a abilităților de
citit-scris pentru a preveni apariția dislexiei și disgrafiei – fenomene extrem de răspândite în învățământul
primar. Una din cauzele acestor afecțiuni, conform opiniei mai multor savanți, e familiarizarea incorectă
sau superficială a copilului cu sunetul și litera. Prezenta lucrare vizează cadrele didactice din grădiniță și
vine cu recomandări metodologice de formare a premiselor citit-scrisului la copiii cu tulburări de limbaj și
comunicare. |
en_US |
dc.description.abstract |
The pre-school period is utterly important for improving reading and writing skills. Reading and
writing are one of the most complex activities, including different types of cognitive processes, as:
language, attention, memory, visual and phonological processes, or any other superior cognitive processes, like planning, systematizing, monitoring, inhibition, and autocontrol, that are better known as
„executive functions‖.
In consiquence, if a child has got a cognitive disfunction concerning each process involved, reading
and writing may become a real challenge. It’s a fact that children with speech disorders have difficulties
with reading and writing. In order to prevent that, each educator who is involved in both instructive and
educative processes, should pay more attention to this problem and only then to focus on child formation.
More and more children are affected by dyslexia or dysgraphia and one of the main reason of this issue
refers to the wrong or superficial teaching letters and sounds.
That’s why this study brings new methodics and recommendations to help each educator teach
reading and writing skills the right way by decreasing the number of children with language and
communication problems. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Reading and writing skills |
en_US |
dc.subject |
Speech disorders |
en_US |
dc.subject |
Cognitive processes |
en_US |
dc.subject |
School readiness |
en_US |
dc.subject |
School maturity |
en_US |
dc.subject |
Dyslexia |
en_US |
dc.subject |
Disgraphy |
en_US |
dc.subject |
Premise citit-scris |
en_US |
dc.subject |
Tulburări de limbaj |
en_US |
dc.subject |
Procese cognitive |
en_US |
dc.subject |
Pregătirea pentru școală |
en_US |
dc.subject |
Maturitate școlară |
en_US |
dc.subject |
Dislexie |
en_US |
dc.subject |
Disgrafie |
en_US |
dc.title |
Formarea premiselor citit-scrisului la copiii cu tulburări de limbaj și comunicare |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |