REPOZITORIU UPSC

Formarea premiselor citit-scrisului la copiii cu tulburări de limbaj și comunicare

Show simple item record

dc.contributor.author POCLITARI, Svetlana
dc.date.accessioned 2022-05-13T10:48:05Z
dc.date.available 2022-05-13T10:48:05Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation POCLITARI, Svetlana. Formarea premiselor citit-scrisului la copiii cu tulburări de limbaj și comunicare. În: Asistenţa logopedică: actualitate şi orizonturi : Materialele conferinţei ştiinţifice internaţionale, 22-23 noiembrie, 2018. Chișinău: UPS „Ion Creangă”, 2019, pp. 224-229. ISBN 978-9975-46-403-1. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-46-403-1
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/3234
dc.description Perioada preșcolarității, așa-numita vârsta marilor achiziții, este cea mai importantă din punct de vedere al formării premiselor citit-scrisului. Cititul și scrisul sunt activități complexe care implică o multitudine de procese cognitive ca: limbajul, atenția, memoria, procesarea vizuală, procesarea fonologică, precum și toate procesele cognitive superioare, mai exact, planificarea, organizarea, monitorizarea, inhibiția și autocontrolul – așa numitele ,,funcții executive‖ ale creierului. Prin urmare, dacă un copil are o disfuncție cognitivă în oricare din procesele menționate mai sus, cititul și scrisul pot deveni pentru el o provocare. Copiii cu tulburări de limbaj, deseori întâmpină dificultăți in achiziția cititului și scrisului. În ultimii ani numărul de copii care prezintă tulburări de limbaj e în creștere, de aceea educatorii trebiue să acorde o mare atenție procesului de formare a abilităților de citit-scris pentru a preveni apariția dislexiei și disgrafiei – fenomene extrem de răspândite în învățământul primar. Una din cauzele acestor afecțiuni, conform opiniei mai multor savanți, e familiarizarea incorectă sau superficială a copilului cu sunetul și litera. Prezenta lucrare vizează cadrele didactice din grădiniță și vine cu recomandări metodologice de formare a premiselor citit-scrisului la copiii cu tulburări de limbaj și comunicare. en_US
dc.description.abstract The pre-school period is utterly important for improving reading and writing skills. Reading and writing are one of the most complex activities, including different types of cognitive processes, as: language, attention, memory, visual and phonological processes, or any other superior cognitive processes, like planning, systematizing, monitoring, inhibition, and autocontrol, that are better known as „executive functions‖. In consiquence, if a child has got a cognitive disfunction concerning each process involved, reading and writing may become a real challenge. It’s a fact that children with speech disorders have difficulties with reading and writing. In order to prevent that, each educator who is involved in both instructive and educative processes, should pay more attention to this problem and only then to focus on child formation. More and more children are affected by dyslexia or dysgraphia and one of the main reason of this issue refers to the wrong or superficial teaching letters and sounds. That’s why this study brings new methodics and recommendations to help each educator teach reading and writing skills the right way by decreasing the number of children with language and communication problems. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" en_US
dc.subject Reading and writing skills en_US
dc.subject Speech disorders en_US
dc.subject Cognitive processes en_US
dc.subject School readiness en_US
dc.subject School maturity en_US
dc.subject Dyslexia en_US
dc.subject Disgraphy en_US
dc.subject Premise citit-scris en_US
dc.subject Tulburări de limbaj en_US
dc.subject Procese cognitive en_US
dc.subject Pregătirea pentru școală en_US
dc.subject Maturitate școlară en_US
dc.subject Dislexie en_US
dc.subject Disgrafie en_US
dc.title Formarea premiselor citit-scrisului la copiii cu tulburări de limbaj și comunicare en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account