Scopul cercetării constă în determinarea, elaborarea și validarea fundamentelor pedagogice/teoretice și aplicative ale educației muzeale a liceenilor în cadrul colaborării școală-familie-comunitate, structurate în Modelul pedagogic al educației muzeale a elevilor din liceu.
Obiectivele cercetării: dezvăluirea semnificației, precizarea și delimitarea conceptelor: pedagogie muzeală, educație muzeală, muzeu, patrimoniu muzeal, cultură, colaborare și parteneriat educațional; analiza constituirii și evoluției istorice a muzeelor în Republica Moldova; identificarea esenței politicilor statale privind explorarea și promovarea optimă a patrimoniului muzeal; stabilirea criteriilor de clasificare a muzeelor, a specificului activității și a caracteristicilor managementului și marketingului muzeal în contextul EM; determinarea condițiilor și strategiilor pedagogice de eficientizare a educației muzeale a elevilor din liceu; concretizarea potențialului formativ al EM și a posibilităților muzeelor de asigurare a familiarizării liceenilor cu tezaurul muzeal național și universal; argumentarea științifică, elaborarea şi validarea Modelului pedagogic al educației muzeale a elevilor din liceu în cadrul colaborării școală-muzeu-familie-comunitate, care include fundamente pedagogice, (teoretice și aplicative).
Noutatea și originalitatea științifică a cercetării, la general, rezidă în abordarea educației muzeale a elevilor din liceu în cadrul colaborării școală-familie-comunitate, axată pe valorificarea și promovarea tezaurului muzeal național și universal în funcție de vârsta elevilor. Noutatea și originalitatea științifică este obiectivată în special de: abordarea pedagogică și socială a educației muzeale; precizarea și dezvăluirea semnificației conceptelor de bază, a genezei acestora; a politicilor statale privind explorarea optimă a patrimoniului muzeal; examinarea orientărilor științifice, corelarea lor cu teoriile umaniste ale învățării, dezvoltarea cognitivă a persoanei, structura acțiunii educative în contextul perspectivelor de abordare pedagogică a educației muzeale; identificarea posibilității muzeelor de realizare a EM și stabilirea strategiilor, inclusiv a condițiilor pedagogice de eficientizare a acesteia în colaborarea muzeu-instituție de învățământ-comunitate; determinarea fundamentelor teoretice, elaborarea și argumentarea științifică a fundamentelor praxiologice, încorporate în Modelul pedagogic al educației muzeale a elevilor din liceu în cadrul colaborării școală-muzeu-familie-comunitate.
The purpose of the research is to determine, develop and validate the pedagogical/theoretical and applied foundations of high school museum education within the school-family-community collaboration, structured in the pedagogical model of high school students' museum education.
The objectives of the research: revealing the meaning, specifying and defining the concepts of: museum pedagogy, museum education, museum, museum heritage, culture, collaboration and educational partnership; the analysis of the establish-ment and historical evolution of museums in the Republic of Moldova; identifying the essence of state policies on the optimal exploration and promotion of museum heritage; establishing the criteria for classifying museums, the specifics of the activity and the characteristics of museum management and marketing in the context of ME; defining the conditions and pedagogical strategies for streamlining the ME of high school students; materialization of the formative potential of the ME and of the possi-bilities of the museums to ensure the adaptation of the high school students with the national and universal museum treasure; scientific argumentation, elaboration and validation of the pedagogical model of the museum education of high school students within the school-museum-family-community collaboration, which includes pedagogical foundations (theoretical and applied).
Scientific novelty and originality of research, in general, lies in approaching the museum education of high school students in the school-family-community collaboration, focused on capitalizing and promoting the national and universal museum treasure depending on the age of students. Scientific novelty and originality are mainly objectified by: the pedagogical and social approach of ME; specifying and revealing the meaning of basic concepts, their genesis; of the state policies regarding the optimal exploration of the museum patrimony; examination of scientific guidelines, their correlation with humanistic theories of learning, cognitive development of the person, the structure of educational activities in the context of perspectives on approaching museum pedagogy and education; identifying the possibility of museums to carry out the ME and establishing strategies, including the pedagogical conditions for its efficiency in the collaboration of the museum-educational institution-community; determination of the theoretical foundations, elaboration and scientific argumentation of the praxiological foundations, incorporated in the Pedagogical Model of the museum education of the high school students within the school-museum-family-community collaboration.