Abstract:
Value orientations represent the essential contents of the personality and include behaviors, affective states, attitudes, convictions and values that constitute the totality of hierarchical relationships. These elements are developed in social environment and are changed throughout ontogenesis. Taking into account the transformations that have affected the whole society during the last year, a study was undertaken focused on identifying the particularities of value orientations of young people in the pandemic situation. The research results highlighted the specifics of hierarchical organization of value orientations of young people that are reflected through behavioral, attitudinal, and thinking manifestations. The exposed data provoke some reflections on the tendencies of young people and possible perspectives in assessing and addressing the consequences of the pandemic situation.
Description:
Orientările valorice reprezintă conținuturile esențiale ale personalității și includ comportamente, stări afective, atitudini, convingeri și valori care constituind totalitatea relațiilor ierarhice. Acestea elemente se dezvoltă în mediul social și se modifică pe parcursul întregii ontogeneze. Luând în considerație schimbările ce au atins întreagă societate pe parcursul ultimului an a fost întreprins un studiu axat pe identificarea particularităților orientărilor valorice ale tinerilor în situația pandemică. Rezultatele cercetării au reliefat specificul organizării ierarhice a orientărilor valorice ale tinerilor care se reflectă prin manifestările comportamentale, atitudinale, reflexive. Datele expuse provoacă spre unele reflecții despre tendințele tinerilor și posibile perspective în evaluare și abordare a consecințelor situației pandemice.