dc.contributor.author |
SANDULEAC, Sergiu |
|
dc.date.accessioned |
2022-03-30T09:05:59Z |
|
dc.date.available |
2022-03-30T09:05:59Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
SANDULEAC, Sergiu. Factori și condiții în dezvoltarea gândirii științifice la pedagogi prin prisma eficientizării procesului educațional. În: Practici naționale și internaționale de profesionalizare a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale : Materialele conferinței ştiințifice naţionale cu participare internațională, 17 noiembrie 2021. Chișinău : [S. n.], 2021, pp. 80-93. ISBN 978-9975-46-567-0. |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-9975-46-567-0 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/3030 |
|
dc.description |
Articolul de față expune pas cu pas condițiile de dezvoltare a gândirii științifice la pedagogi din mai multe perspective. Prima perspectivă analizată în articol propune ca cadrul didactic să posede capacități cognitive de procesare şi organizare a cunoștințelor, aceste capacități cognitive au la bază principii de formare a gândirii critice, gândirii creative și se caracterizează prin identificarea de informații, argumente, puncte de vedere, înțelegere, explicare, exemplificare, stabilire de relații între diverse concepte etc. Capacitățile cognitive au la bază valorificarea primară și valorificarea complexă. Capacitățile metacognitive vin să structureze acest proces din perspectiva autoevaluării materializate în reflecțiile cadrului didactic asupra propriului proces de gândire și cuprinde reprezentările cu privire la cunoștințe și abilități de gândire științifică, facilitând învățarea autoreglată. O condiție de fond ce trebuie asigurată în dezvoltarea gândirii științifice la pedagogi o reprezintă caracteristicile enumerate: obiectivitatea, logica, continuitatea, profunzimea, inter-, pluri- și transdisciplinaritatea etc. Expunerea în detaliu a conceptelor menționate permite elucidarea factorilor și condițiilor în dezvoltarea gândirii științifice la pedagogi prin prisma eficientizării procesului educațional ca o condiție strict necesară dezvoltării unui sistem educațional competitiv pe fonul problemelor globale generate de pandemie. |
en_US |
dc.description.abstract |
This article sets out step by step the conditions for the development of scientific thinking in pedagogues from several perspectives. The first perspective analyzed in the article proposes that teachers have cognitive abilities to process and organize knowledge, these cognitive abilities are based on the principles of formation of critical thinking, creative thinking and are characterized by identifying information, arguments, points of view, understanding, explanation, exemplification, establishing relationships between various concepts, etc. Cognitive abilities are based on primary capitalization and complex capitalization. Metacognitive abilities come to structure this process from the perspective of self-assessment materialized in the teacher's reflections on their own thinking process and includes representations on knowledge and skills of scientific thinking, facilitating self-regulated learning. A fundamental condition that must be ensured in the development of scientific thinking in pedagogues is represented by the listed characteristics: objectivity, logic, continuity, depth, inter-, multi- and transdisciplinarity, etc. The detailed exposition of the mentioned concepts allows the elucidation of the factors and conditions in the development of scientific thinking in pedagogues in terms of streamlining the educational process as a strictly necessary condition for developing a competitive education system against the global problems generated by the pandemic. |
en_US |
dc.language.iso |
ro |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" |
en_US |
dc.subject |
Scientific thinking |
en_US |
dc.subject |
Pedagogues |
en_US |
dc.subject |
Factors |
en_US |
dc.subject |
Conditions |
en_US |
dc.subject |
Educational system |
en_US |
dc.subject |
Gândire științifică |
en_US |
dc.subject |
Pedagogi |
en_US |
dc.subject |
Condiții |
en_US |
dc.subject |
Factori |
en_US |
dc.subject |
Sistem educațional |
en_US |
dc.title |
Factori și condiții în dezvoltarea gândirii științifice la pedagogi prin prisma eficientizării procesului educațional |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |