Abstract:
The spread of infection with coronavirus has led to an important changes in daily people`s life, especially when people were required to stay at home. At the same time activities imposed during the pandemic period affected psychical health not only of adults but also of children. Obviously this critical period has influence on psychological state of population, especially on children. The given situation is a new one and everything that is new generates stress and increase effort to adapt. Isolation at home means restricting the possibility of movement, social interactions, and communication with peers, all this activities cannot be compensated by online communication. Stress and anxiety effects generated by present situation and overwhelming by information are felt in children behaviour. The given article represents an experimental research in which were include 126 preadolescents aged 12 – 14 years on the identification of dominant behaviour in preadolescence.
Description:
Răspândirea infecției cu coronavirus a dus la schimbări importante în viața de zi cu zi a oamenilor, mai ales atunci când oamenii au fost obligați să stea acasă. În același timp, activitățile impuse în perioada pandemiei au afectat sănătatea psihică nu numai a adulților, ci și a copiilor. Evident, această perioadă critică are influență asupra stării psihologice a populației, în special asupra copiilor. Situația dată este una nouă și tot ce este nou generează stres și crește efortul de adaptare. Izolarea la domiciliu înseamnă restrângerea posibilității de mișcare, interacțiuni sociale și comunicare cu semenii, toate aceste activități nu pot fi compensate prin comunicarea online. Efectele de stres și anxietate generate de situația actuală și copleșitoare de informații sunt resimțite în comportamentul copiilor. Articolul prezentat reprezintă o cercetare experimentală în care au fost incluși 126 de preadolescenți cu vârsta cuprinsă între 12 – 14 ani privind identificarea comportamentului dominant în preadolescență.