Abstract:
Psychological security is a much-discussed topic both in a psychotherapeutic context and in an educational context. This article proposes for discussion the analysis of psychological security in an educational context from the perspective of establishing optimal relationships of interaction between student and teacher based on scientific thinking and scientific education. The role of scientific thinking being one that would primarily promote psychological culture as a factor and condition for ensuring psychological security in the education system. Psychological culture includes various psychological properties in a person's education, such as: motivational, emotional, intellectual, communicative, reflective, regulatory, etc., being connected by principles of coordination and subordination. All these psychological properties being mediated by the scientific thinking of teachers contribute to ensuring a safe environment for students from the perspective of psychological (scientific) literacy, psychological competence, which contributes to the formation of a mature psychological culture of teachers reflected by personal self-regulation, ensures an efficient, safe and humane interaction with people, but especially with students.
Description:
Securitatea psihologică reprezintă un subiect mult discutat atât în context psihoterapeutic cât și în context educațional. Articolul de față propune spre discuție analiza securității psihologice în context educațional din perspectiva stabilirii unor relații optime de interacțiune dintre elev și cadru didactic având la bază gândirea științifică și educația științifică. Rolul gândirii științifice fiind unul ce ar promova în primul rând cultura psihologică în calitate de factor și condiție de asigurare a securității psihologice în sistemul de învățământ. Cultura psihologică include diverse proprietăți psihologice în educația unei persoane, cum ar fi: aspectul motivațional, emoțional, intelectual, comunicativ, reflexiv, de reglementare etc., fiind conectate prin principii de coordonare și subordonare. Toate aceste proprietăți psihologice fiind mediate de gândirea științifică a cadrelor didactice contribuie la asigurarea unui mediu securizant pentru elevi din perspectiva alfabetizării psihologice (științifice), competenței psihologice, ce contribuie la formarea unei culturi psihologice mature din partea cadrelor didactice ce se reflectă prin autoreglare personală, asigură o interacțiune eficientă, sigură și umană cu oamenii, dar mai cu seamă cu elevii.