Abstract:
The Moldovan traditional practice in vocational psychology and
career counselling is a continuation of existing methodologies with
clients, by helping them to cope in the new economic context. In this
domain the perspectives, paradigms and practices should be adapted to
the effects of increasing number of unemployed on the labor market,
migration of staff from one planned work to another one, or from an
organizational culture to other. The recruitment methodologies must fall
to maintain the continuous employment and career orientation by the
adaptability, intentionality, life-long learning and autobiographical
reasoning. Vocational counselling practices are intuitively developed as
a widespread form of vocational constructs. Methodologies of
professional path that are used in the Republic of Moldova usually has
the intention to standardize the market offer, and not to take into
consideration the teenagers wish, aspirations and first of all their
capacities and abilities in a particular professional field. Usually there are
choosing a profession taking into consideration the parents or close
friends advises, or just because they didn’t have a career model or
strategy. For these reasons, Future Classroom Concept has the ability to
reduce socio-cultural inequalities, because it comes with concrete
solutions to every social injustice, empowering its followers with
creative approaches and innovative practices.
Description:
Practica tradițională în psihologia vocațională și consilierea în
carieră este o continuare a metodologiilor existente cu clienții, ajutândui
să facă față în noul context economic. În acest domeniu, perspectivele, paradigmele și practicile ar trebui adaptate la efectele creșterii
numărului de șomeri pe piața muncii, migrarea personalului etc.
Metodologiile de recrutare trebuie să includă obiectivele de a menține
angajarea continuă și orientarea profesională prin adaptabilitate,
intenționalitate, învățare pe tot parcursul vieții și a raționament
autobiografic. Practicile de consiliere profesională sunt dezvoltate
intuitiv ca o formă larg răspândită de constructe profesionale.
Metodologiile de parcurs profesional care sunt utilizate în Republica
Moldova au de obicei intenția de a standardiza oferta de piață și de a nu
lua în considerare dorințele adolescenților, aspirațiile și în primul rând
capacitățile și abilitățile lor într-un anumit domeniu profesional.
Alegerea unei profesii se axează doar pe sfaturile părinților, prietenii
apropiați, sau doar pentru că nu există un model de carieră sau o
strategie. Din aceste considerente, Future Classroom Concept are
capacitatea de a reduce inegalitățile socio-culturale, deoarece vine cu
soluții concrete, împuternicindu-i pe adepții săi cu abordări creative și
practici inovatoare.