Abstract:
The Covid-19 pandemic situation has affected everyone
worldwide: starting with health problems, isolation, economic crises and
continuing with online education. The educational process carried out
until March 2020 focused on teaching learning assessment in a direct
form, face to face with the use of educational technologies in a simpler,
non-compulsory and easy way. The article examines the flexibility of
teachers in general and higher education institutions in order to
reconstruct the activity and the rapid reaction to the unexpected and
forced transition from face-to-face teaching to distance teaching. The
realization of the online teaching-learning-assessment process has
become a current, necessary and safe one. Through this article, we tried
to analyse the effectiveness of online learning in the development,
education of the personality and the formation of its value orientations.
It is highlighted the difficulty on the part of teachers to feel the
oscillations of the emotional sphere of learners (emotions, moods,
feelings), to interrelate enough in distance learning which is the basis for
the education process, personality development, emerging value
orientations. The article analyses the practices of online teaching and
learning, outlining the need for a comprehensive position of online
education pedagogy, which integrates technology to support teaching,
learning and personality formation. The positions set out in this article
provoke some reflections on distance personality education.
Description:
Situația pandemică creată de Covid-19 a atins toată lumea la nivel
mondial: începând de la problemele de sănătate, izolare, crize economice și
continuând cu învățământul online. Procesul educațional realizat până în
luna martie 2020 s-a axat pe predare-învățare-evaluare în regim direct, față
în față cu utilizarea tehnologiilor educaționale într-o modalitate mai
simplistă, neobligatorie și ușoară. În articol se examinează flexibilitatea
cadrelor didactice din învățământul general și cel superior în vederea
reconstruirii activității și reacției rapide la tranziție neașteptată și forțată de la predarea față în față la predarea la distanță. Realizarea procesului de
predare-învățare-evaluare în regim online a devenit una actuală, necesară și
sigură. Prin prezentul articol am încercat să analizăm eficiența învățării online
în dezvoltarea, educarea personalității și formarea orientărilor valorice ale
acesteia. Este evidențiată dificultatea din partea personalului didactic de a
simți oscilațiile sferei afective a educabililor (emoțiilor, dispozițiilor,
sentimentelor), de a interrelaționa suficient în predare la distanță ceea ce
constituie baza pentru procesul de educație, dezvoltarea personalității,
orientărilor valorice în devenire. În articol sunt analizate practicile de predare
și învățare online, conturată necesitatea unei poziții cuprinzătoare a
pedagogiei educației online, care integrează tehnologia pentru a sprijini
predarea, învățarea și formarea personalității. Pozițiile expuse în articolul dat
provoacă spre unele reflecții privind educația personalității la distanță.