Abstract:
The present article comprises methodological arguments on the
importance of teachers’ possession and capitalization of digital
competence for achieving performance in the process of organizing the
transformative learning contexts of the trainees. In the context of
transformative learning the trainees, monitored according to the needs,
have the full opportunity to exercise their “learning to learn”
competence and, complementary, to exercise the digital competence
within the learning activity.
The digital competence is part of the professional skills category
of teachers and aims to create easy learning situations for trainees
through the use of various information technologies. The current study
focuses mostly on presenting specific educational interventions, having
as a benchmark ICT. These educational interventions are aligned with the
phases of transformative learning that a trainee needs to go through in
order to transform. Transformative learning is one of the most
appropriate types of learning for the new expectations, given that it
provides practical circumstances to develop new forms of knowledge,
compatible with traditional ones. This type of learning transposes the
subject into learning situations focused on the acquisition of certain
means of knowledge and the acquisition of knowledge in itself, thus
determining the openness for the acquisition of new skills.
The research outcomes based on value judgements on the need
of teachers to possess the digital competence are presented in the
conclusions. The article includes recommendations for teachers with
reference to the problem under research.
Description:
Articolul dat prezintă argumentări metodologice privind semnificația
deținerii și valorificării competenței digitale de către cadrul didactic pentru
înregistrarea performanțelor în procesul organizării contextelor de învățare transformativă a formabililor. Subiectul transpus în situația învățării
transformative, monitorizat după necesități, are oportunitatea deplină
pentru a-și exercita competența de “a învăța să înveți” și, complementar,
competența digitală în cadrul activității de învățare.
Competența digitală face parte din categoria de competențe
profesionale ale cadrului didactic și are drept scop crearea situațiilor facile
de învățare a formabililor prin utilizarea diverselor tehnologii informaționale.
Prioritate se acordă în acest articol prezentării unor intervenții educaționale
specifice, având în calitate de reper TIC, acestea fiind raliate la fazele învățării
transformative pe care un subiect le parcurge pentru a ajunge să fie
transformat. Învățarea transformativă reprezintă una din cele mai adecvate
noilor expectanțe, dat fiind faptul că ea oferă circumstanțe practice pentru a
dezvolta noi forme de cunoaștere, compatibile cu cele tradiționale. Acest tip
de învățare transpune subiectul în situații de învățare focusate pe achiziția
anumitor mijloace de cunoaștere și cucerirea cunoașterii în sine,
determinând, astfel, deschiderea pentru însușirea competențelor.
Raționamentele deduse în baza judecăților de valoare cu privire la
necesitatea deținerii competenței digitale de către pedagogi sunt codificate
în concluzii. Articolul include recomandări adresate pedagogilor cu referire
la problema cercetată.