Abstract:
Online communication is one of the characteristics of the knowledge
society. Among the characteristics of today's society are: increasing personal
and social challenges, accelerating the pace of innovation, increasing applied
research that uses an interdisciplinary approach, capitalizing on non-formal
and informal education and online communication. The knowledge society is
a society of consciousness, in which information and communication
technology plays an important role. Being a knowledge-based society, the
information society is conditioned by the technological society, which creates
new settings to meet the needs of lifelong learning. In the present study we
aimed to present the specifics of the knowledge society and to identify the
essential aspects of online communication between teacher and students.
The applied research part is based on the quantification and interpretation
of the answers of the second year students, from the Faculty of Sciences of
the University of Craiova, regarding the advantages and disadvantages of
online communication in formal education. Based on these data, some
conclusions can be drawn regarding the way students relate to online
communication in their school activities and some proposals can be made to
optimize teacher-student communication in the context of current
challenges.
Description:
Comunicarea online este una dintre caracteristicile societății
cunoașterii. Printre caracteristicile societății actuale se numără:
creșterea provocărilor în plan personal și social, accelerarea ritmului
inovațiilor, înmulțirea cercetărilor aplicative care apelează la abordarea
interdisciplinară, valorificarea educației nonformale și informale și
comunicarea online. Societatea cunoașterii este o societate a conștiinței,
în care tehnologia informațiilor și comunicării joacă un rol important.
Fiind o societate bazată pe cunoaștere, societatea informațională este
condiționată de societatea tehnologică, aceasta creând noi setări pentru
a răspunde nevoilor de învățare pe parcursul întregii vieți. În studiul de
față ne-am propus să prezentăm specificul societății cunoașterii și să
identificăm aspectele esențiale ale comunicării online dintre profesor și studenți. Partea de cercetare aplicativă se bazează pe cuantificarea și
interpretarea răspunsurilor studenților din anul al II-lea, de la Facultatea
de Științe a Universității din Craiova, referitoare la avantajele și
dezavantajele comunicării online în cadrul educației formale. Pe baza
acestor date, se pot emite unele concluzii referitoare la felul în care
studenții se raportează la comunicarea online în activitățile lor școlare și
se pot face unele propuneri privind optimizarea comunicării profesorstudent
în contextul provocărilor actuale.