Abstract:
The COVID-19 pandemic, which had an unprecedented impact
on humanity and, in particular, on the entire education system around
the world, provoked new reflections, positions, approaches, actions, etc.
including in the Republic of Moldova. Educators being in self-isolation
and in distance learning conditions are exposed to different psychoemotional
states that affect not only their general condition, but also
their learning success. The purpose of this article is to identify
information and communication technologies (ICT) that can be used in
the online teaching-learning-assessment process to develop and
maintain learning motivation in young school children. Particular
attention requires a qualitative approach to the online teaching process,
the objectives being to involve, motivate and support not only student
in the educational process during the pandemic, but also teachers. The
article addresses the concept of learning motivation from the
perspective of student focusing and the need to know and explore the
world around, examines various possibilities of using information and
communication technologies for literacy, communication, collaboration,
educational content creation, problem solving, safety.
Taking into account the challenges of the pandemic, the online
teaching-learning-assessment process has become a real lifeline for the
entire education system, and using of information and communication
technology has become the main priority of the education system in
Moldova, which ensures distance learning, maintains learning
motivation, develops digital competences, forms personality.
Description:
Pandemia COVID-19, care a avut un impact fără precedent
asupra omenirii și, în special, asupra întregului sistem de educație din
întreaga lume, a provocat noi reflexii, poziții, abordări, acțiuni etc. inclusiv și în Republica Moldova. Educabilii fiind în autoizolare şi în
condiții de studiu la distanță sunt expuși diferitor stări psihoemoţionale
care afectează nu doar starea generală, dar şi reușita lor de învățare.
Scopul prezentului articol constituie identificarea tehnologiilor
informaționale şi comunicaționale (TIC) care pot fi utilizate în cadrul
procesului de predare-învățare-evaluare în regim online pentru a
dezvolta și a menține motivația pentru învățare la copiii de vârsta școlară
mica. O deosebită atenție necesită abordarea calitativă a procesului de
predare online, obiectivele fiind de a implica, motiva şi sprijini nu doar
elevii în procesul educațional în perioada pandemică, dar și cadrele
didactice. Articolul abordează conceptul de motivație pentru învățare
din perspectiva centrării pe elev şi pe nevoia de a cunoaște şi a explora
lumea înconjurătoare, examinează varii posibilități de utilizare a
tehnologiilor informaționale şi comunicaționale pentru alfabetizare,
comunicare, colaborare, creare a conținuturilor educaționale,
soluționare a problemelor, siguranță.
Ținând cont de provocările pandemiei, procesul de predareînvățare-
evaluare în regim online a devenit un adevărat colac de salvare
pentru întreg sistem de învățământ, iar utilizarea tehnologii
informaționale și comunicaționale a devenit prioritatea de bază a
sistemului de educație în Republica Moldova care asigură învățământul
la distanță, menține motivația pentru învățare, dezvoltă competențe
digitale, formează personalitatea.