Abstract:
In this study we focused on a topical field, eLearning – understood as
training with the help of the Internet and technology. In e-Learning it is
necessary to train digital competence, depending on the specifics of student
training, because there are advantages and, also, difficulties encountered.
The digital competence consists in the confident and critical use of the entire
range of information and communication technologies for: information,
communication and problem solving in all areas of life, being necessary for
both categories of actors involved in teaching – teachers and students.
The application to students showed us the need to modernize the
educational offer, from rethinking courses to making available material
resources and also the need to develop other competencies. In most cases,
e-learning helps to improve the results of the educational process, but this
contribution depends on the field of study of the students, and,
sometimes, there are a number of failures, regarding the quality of the
activity performed. This virtual resource can train a superficial learning, by
focusing on the elements of presentation and not on the meanings, by the
uncertainty of the data, by the “tacit borrowing of ideas”, etc., therefore,
is required informational-methodological competence.
Description:
În acest studiu ne-am concentrat pe un domeniu considerat de
actualitate, e-Learning – înțeles ca instruire cu ajutorul internetului și
tehnologiei. În e-Learning este necesar să se formeze competența digitală, în
funcție de specificul formării studenților, deoarece există avantaje și, de
asemenea, dificultăți întâmpinate. Competența digitală constă în utilizarea
cu încredere și în mod critic a întregii game de tehnologii ale informației și
comunicațiilor pentru: informare, comunicare și soluționare a problemelor în
toate domeniile vieții, fiind necesară ambelor categorii de actori implicați în
actul didactic – profesori și studenți. Aplicarea la studenți ne-a arătat
necesitatea modernizării ofertei educaționale, de la regândirea cursurilor,
până la disponibilizarea resurselor materiale și, de asemenea, nevoia de a
dezvolta și alte competențe. În cele mai multe cazuri, e-learning ajută la îmbunătăţirea rezultatelor procesului de învăţământ, însă această
contribuţie depinde de domeniul de studiu al studenţilor şi, uneori, apar o
serie de neajunsuri privind calitatea activităţii realizate. Resursa virtuală
poate antrena o învăţare superficială, prin focalizarea asupra elementelor de
prezentare şi nu asupra semnificaţiilor, prin incertitudinea datelor, prin
“împrumutul tacit al ideilor” etc., de aceea, este necesară competenţa
informațional-metodologică.