Abstract:
This study approaches the issue of the communities of practice, seen
as effective ways of interaction, exchange of ideas, practices, experiences
between specialists belonging to the same field or related fields.
Communities of practice are thus sources of efficiency in the activity, both at
the individual level and at the level of the company or structure to which the
members of that community belong. What is the epistemological basis of
setting up these communities, what are their characteristics, advantages and
limitations, what are the steps to be taken in establishing a community of
practice are all questions to which we try to offer possible answers or points
of view? The study also presents the relationship between virtual
communities of practice and technology, which offers specialists the
opportunity to interact, by removing the limitations imposed by time and
space. We also analyze the benefits of the communities of practice, in the
academic context in general, and in the context of initial and in-service
teacher training.
Description:
Prezentul studiu abordează problema comunităților de practică,
văzute ca modalități eficiente de interacțiune, schimb de idei, practici,
experiențe între specialiștii care aparțin aceluiași domeniu sau unor domenii
conexe. Comunitățile de practică sunt, astfel, surse ale eficientizării
activității, atât la nivel individual, cât și la nivelul companiei sau structurii
cărora le aparțin membrii respectivei comunități. Care este baza
epistemologică a constituirii acestor comunități, care sunt caracteristicile lor,
avantajele și limitele, care sunt etapele care trebuie parcurse în constituirea
unei comunități de practică sunt tot atâtea interogații la care încercăm să
oferim posibile răspunsuri sau puncte de vedere. Studiul prezintă și relația
dintre comunitățile de practică virtuale și tehnologia, care oferă specialiștilor posibilitatea de a interacționa, prin anularea limitărilor impuse de timp și
spațiu. Analizăm, de asemenea, beneficiile comunităților de practică, în
context academic, în general, și în contextul formării inițiale și continue a
cadrelor didactice.