Abstract:
Literacy is the basic educational competence of the modern world, which allows each person to learn throughout life and master new information, gaining access to world and national culture, and expanding their inner world. One of the main skills of students, which plays a large role in the formation of literacy, is reading texts - fictional and non-fictional. International studies emphasize the importance of working with each of these types of text. The primary education curriculum in the Republic of Moldova aims at introducing a non-fictional text into the teaching process of primary school children. The process of working on this text requires from a modern teacher the ability to organize work and introduce techniques that allow assimilating the content of a non-fictional text. Purposeful work in this direction will form a model of a competent reader, who will not only have an interest in the book, but will also acquire the knowledge and skills necessary in everyday life.
Description:
Alfabetizarea este competența educațională de bază a lumii moderne, care permite fiecărei persoane să învețe de-a lungul vieții și să stăpânească informații noi, accesând cultura mondială și națională și extinzându-și lumea interioară. Una dintre abilitățile principale ale elevilor, care joacă un rol important în formarea alfabetizării, este citirea de texte – literare și nonliterare. Studiile internaționale subliniază importanța lucrării cu fiecare dintre aceste tipuri de text. Curriculumul învățământului primar din Republica Moldova vizează introducerea unui text nonliterar în procesul de predare a copiilor din școala primară. Procesul de lucru asupra acestui text necesită de la un profesor modern capacitatea de a organiza munca și de a introduce tehnici care să permită asimilarea conținutul unui text nonliterar. Munca intenționată în această direcție va forma un model al unui cititor competent, care nu numai că va avea interes pentru carte, dar și va dobândi cunoștințele și abilitățile necesare în viața de zi cu zi.