Abstract:
The present article describes a typology of didactical strategies which are efficient in teaching-learning the pronunciation in English. Pronunciation is the cover of the language and correct pronunciation is a measure of success and an indicator of the communicative competence of the speaker. In order to be efficient in the process of learning, both the teacher and the student have to possess a large range of general and particular strategies. A didactical strategy is efficient when it trains the students, when id adapts to the pshycological peculiarities of learning, when it leads to creative learning. Thus, in this context we have approached the process of the phonological competence formation from the perspective of the following strategies: expositive, algorithmic, heuristic and communicative.
Description:
Prezentul articol descrie o tipologie a strategiilor didactice ce sunt eficiente la predarea-învăţarea pronunţiei în limba engleză. Pronunţia este învelişul sonor al limbii şi o pronunţare corectă este o măsură a succesului şi un indicator al competenţei de comunicare a vorbitorului. Pentru a fi eficienţi în procesul de învăţare, atât cadrul didactic universitar, cât şi studentul trebuie să posede o gamă largă de strategii generale şi particulare. O strategie didactică este eficientă atunci când antrenează studenții, când se adaptează la particularităţile psihologice ale învăţării, când duce la o învăţare creativă. În contextul problemei de cercetare realizate, am abordat procesul de formare a competenţei fonologice din perspectiva strategiilor expozitive, algoritmice, euristice și comunicative.