Abstract:
Through the information, knowledge and values offered, the educational process aims at forming and shaping characters. The Christian character presupposes an improvement of each faculty of the soul through the relationship between grace and freedom and their constant harmonization, which can be achieved only with the help of a moral-religious education.If in most study disciplines the emphasis is mainly on information, in the case of religious education, the emphasis is on the formative aspect, which brings a balance in the holistic training of the young person. Based on the descriptions of the key competencies, the training profile of the high school graduate was derived from a European Commission document on these competencies on three levels of acquisition: elementary, functional and developed. Thus, by achieving the derived competencies proposed in the religious classes, the eight competencies aimed at training the graduate for integration into society can be developed.
Description:
Prin informaţiile, cunoştinţele şi valorile oferite, procesul educativ vizează formarea şi modelarea caracterelor. Caracterul creştin presupune o îmbunătăţire a fiecărei facultăţi a sufletului prin raportul dintre har şi libertate şi armonizarea statornică a acestora, fapt ce poate fi realizat doar cu ajutorul unei educaţii moral-religioase. Dacă la majoritatea disciplinelor de studiu accentul cade preponderent pe informaţie, în cazul educaţiei religioase, accentul este pus pe aspectul formativ, fapt ce aduce un echilibru în formarea holistică a tânărului. Pornind de la descrierile competențelor cheie, profilul de formare al absolventului de liceu a fost derivat dintr-un document al Comisiei Europene referitor la aceste competențe pe trei niveluri de achiziție: elementar, funcțional și dezvoltat. Astfel, prin atingerea competenţelor derivate propuse în cadrul orelor de religie, pot fi dezvoltate cele opt competenţe ce vizeză foarmarea absolventului pentru integrarea în societate.