Abstract:
The article briefly presents a didactic research that analyzes the formation and introduction of scientific notions specific to Chemistry through active-participatory methods for obtaining higher school results, triggering students' interest, active involvement in their own training, thus ensuring the optimization of the teaching and learning chemistry to students with mental disabilities in special school. The fundamental objective of the research was to demonstrate the importance of active-participatory methods in the formation of notions in the Sciences curricular area in general, respectively in the discipline of Chemistry in particular, where the student becomes an active participant in his own training. Through active-participatory methods used in the process of learning, recovery and socialization of the mentally handicapped, it becomes possible to achieve the fundamental objectives of acquiring knowledge, to accelerate students’ work pace, bring the class working together and train as many students as possible during the lessons. During the activities based on interactive methods organized in groups, it was found that the students modeled their behavior, the spirit of organization increased being more orderly and more involved in solving the work tasks received; interpersonal relationships and cooperation between students have improved (better students help their colleagues to understand the notions taught, this fact leading to an increase in their own results).
Description:
Articolul prezintă pe scurt o cercetare didactică ce a analizat formarea și introducerea noțiunilor științifice specifice disciplinei Chimie prin intermediul metodelor activ-participative pentru obţinerea unor rezultate şcolare superioare, declanşarea interesului elevilor, implicarea activă în propria lor formare, asigurându-se astfel optimizarea procesului de predare-învăţare a chimiei la elevii cu deficienţă mintală din şcoala specială. Obiectivul fundamental al cercetării derulate a fost demonstrarea importanţei metodelor activ-participative în formarea noțiunilor din aria curriculară Științe în general, respectiv din disciplina Chimie în particular, elevul devenind participant activ la propria sa instruire. Prin intermediul unor metode activ-participative utilizate în procesul de învăţare, recuperare şi socializare a deficientului mintal, se pot realiza obiective fundamentale de însuşire a cunoştinţelor, accelerarea ritmului de lucru al elevilor, omogenizarea colectivului clasei şi antrenarea unui număr cât mai mare de elevi în cadrul lecţiei. În timpul activităţilor bazate pe metode interactive organizate pe grupe, s-a constatat că elevii şi-au modelat comportamentul, a crescut spiritul de organizare fiind mai ordonaţi şi mai implicaţi în rezolvarea sarcinilor de lucru primite; s-au îmbunătăţit relaţiile interumane și cooperarea dintre elevi (elevii mai buni îi ajută pe colegi să înţeleagă noţiunile predate, acest fapt determinând şi o creştere a propriilor rezultate).