Abstract:
The article presents a theoretical and scientific approach to a major and extremely important issue with reference to the development of the personality in the conditions of auditory deficit. The article deals with how to approach the concept of personality in the view of different authors. Studies on the specificity of personality development in children with hearing disability are analyzed. Emphasis is placed on the fact that the personality of the hearing impaired bears the mark of existing disability and that it is formed in a specific way, primarily because of the difficulties it encounters in communicating with the audience.
Description:
Articolul prezintă o abordare teoreticoştiinţifică a unei probleme de importanţă majoră şi extrem de actuală, cu referință la dezvoltarea personalității în condițiile deficitului auditiv. În articol se tratează modalitatea de abordare a conceptului de „personalitate” în viziunea diferitor autori. Sunt analizate studiile privind specificul dezvoltării personalității la copiii cu dizabilitate auditivă. Este pus accentul pe faptul că personalitatea deficienților de auz poartă amprenta dizabilității existente și că ea se formează într-un mod specific, în primul rând, din cauza dificultăților pe care le întâmpină în comunicare cu persoanele auzitoare.