Abstract:
The article is the study of emotional intelligence and its components in preadolescence depending on gender, age and family types. In our research were included 90 preadolescents from different families: complete, single-parent and temporarily disintegrated families. As results we have established that 43% of preadolescents have low level, 48% - moderate level and 9% - high level of emotional intelligence. The level and the ways of development of the component of emotional intelligence vary according to gender, age and family type. For boys’ self-motivation and for girls’ empathy are more characteristic. At 13 years old preadolescents – self-motivation, at 14 years preadolescents – emotional information and at 15years preadolescents empathy are more developed. Emotional information, the management of self emotions and empathy are more presented at preadolescent from complete families.
Description:
Articolul reprezintă studiul inteligenței emoționale și a componentelor acesteia la preadolescenți în funcție de gen, vârstă și tipul de familie. În cercetare a fost inclus un eșantion de 90 de preadolescenții din familii complete, familii monoparentale și familii temporar dezintegrate. Ca rezultate am stabilit că 43% din preadolescenți manifestă nivel scăzut, 48% din preadolescenți nivel mediu și 9% din preadolescenți prezintă nivel înalt de inteligență emoțională. Nivelul de dezvoltare a componentele inteligenței emoțională variază în funcție de genul, vârsta și tipul de familie a preadolescenților. Pentru băieți este caracteristică auto-motivarea, în timp ce fetelor le este mai specifică empatia. La preadolescenții de 13 ani mai proeminentă este automotivarea, la preadolescenții de 14 ani – informarea emoțională, iar la cei de 15 ani – empatia. Informarea emoțională, dirijarea propriilor emoții și empatia sunt mai dezvoltate la preadolescenții din familii complete spre deosebire de preadolescenții din familii monoparentale și cele temporar dezintegrate.