Abstract:
Observational research has enabled the elaboration of a psychological intervention program based on
the formation and development of deficient characteristics of learning styles and student intelligence by
avoiding mechanical memory and encouraging constructive acquisition of information. This research was
followed by an experimental program with a group of 15 students (and another 15 in the control group). The
structure of the experimental program was based on the grouping of three-scale styles: the Reflexivity scale
grouped reflexive styles (Honey-Mumford), reflected observation (Kolb), critical processing (Vermunt), and
interpersonal intelligence (Gardner); the Theoretical scale included theorist style (Honey-Mumford), abstract
conceptualization (Kolb), self-regulation of learning processes, results and content (Vermunt) and verballinguistic
intelligence (Vermunt); the Pragmatism scale included pragmatic style (Honey-Mumford), concrete
experience (Kolb), concrete processing (Vermunt) and intrapersonal intelligence (Gardner).
Description:
Cercetarea constatativă a permis elaborarea unui program de intervenție psihologică bazat pe formarea
și dezvoltarea caracteristicilor deficitare din cadrul stilurilor de învățare și tipurile de inteligență ale studenților
prin evitarea memorării mecanice și încurajarea proceselor de însușire constructivă a informației. Această
cercetare a fost urmată de un program experimental desfășurat cu un grup de 15 studenți (și alți 15 în grupul
de control). Structura programului experimental s-a bazat pe gruparea stilurilor în trei scale: scala
Reflexivității a grupat stilurile reflexiv (Honey-Mumford), observația reflectată (Kolb), procesare critică
(Vermunt) și inteligența inter-personală (Gardner); scala Teoretizare a inclus stilul teoretic (Honey-Mumford),
conceptualizarea abstractă (Kolb), Autoreglarea proceselor, rezultatelor și conținutului învățării (Vermunt) și
inteligența verbal-lingvistică (Vermunt); scala pragmatismului a inclus stilul pragmatic (Honey-Mumford),
experiența concretă (Kolb), procesare concretă (Vermunt) și inteligența intra-personală (Gardner).