Abstract:
The article presents the result of theoretical and experimental research of conflicts solving
through communication in preadolescents. In constatative research were included 108 preadolescents
from 7th and 8th grade and in formative experiment 24 preadolescents: 12 in experimental group and 12 in
control group. Different styles of communication such as: assertive, aggressive, manipulative, nonassertive
and conflict solving strategies were described and studied. The formative program was
orientated to development of effective communicative skills. Experimentally was demonstrated that
developing assertive style of communication influence on choosing compromise and collaboration as
strategies in conflicts solving.
Description:
În acest articol sunt prezentate rezultatele unei cercetări teoretico experimentale consacrate
studiului problemei solutionării conflictelor prin intermediul activittății de comunicare la vârsta
preadolescentă. În cercetarea constatativă au participat 108 subiecți din clasele a 7-a si a 8 – a iar în
experimentul formativ 24: 12 in grupul experimental și 12 în grupul de control. Au fost cercetate diferite
stiluri de comunicare: asertiv, agresiv, manipulator, non – asertiv și strategiile de solutionare a
conflictelor. Programul formativ a fost conceput ca și dezvoltarea abilităților / competențelor de
comunicare eficientă. S –a demonstrat posibilitatea de dezvoltare experimentală a competențelor de
comunicare asertivă care determină formarea strategiei de colaborare și compropis în solutionarea
conflictelor.