Abstract:
Motricity and psyche are the primary elements that play in the human development process. And the combined action between the ratio of psychic functions and motor functions results in the notion of psychomotricity. The psychomotricity process is present in every action performed by humans such as: communication, writing, movement and even emotional expressiveness. Everything we do is accompanied by the notion of psychomotricity. Recent data suggest an increase in the incidence of autism globally. This makes the study of psychomotricity development in these children a priority, because psychomotricity is essential in the development of motor, social and communication skills. Interventions based on psychomotricity development can help children on the autism spectrum develop skills that are crucial for social integration and independence. For this reason, the chosen theme aims to address concrete ways to develop psychomotor skills in children with autism spectrum disorders within occupational therapies, promoting an efficient and quality intervention model for these children and their families.
Description:
Motricitatea și psihicul sunt elementele primordiale ce joacă în procesul de dezvoltarea al omului. Iar acțiunea combinată dintre raportul funcțiilor psihice și funcțiilor de motricitate reiese noțiunea de psihomotricitate. Procesul de psihomotricitate este prezent în fiecare acțiune realizată de către om precum ar fi: comunicare, scriere, mișcare și chiar expresivitate emoțională. Totul ce facem noi este însoțit de noțiunea de psihomotricitate. Datele recente sugerează o creștere a incidenței autismului la nivel global. Aceasta face ca studiul dezvoltării psihomotricității la acești copii să fie o prioritate, deoarece psihomotricitatea este esențială în dezvoltarea abilităților motorii, sociale și de comunicare. Intervențiile bazate pe dezvoltarea psihomotricității pot ajuta copiii din spectrul autist să își dezvolte abilități care sunt cruciale pentru integrarea socială și independență. Din acest considerent, tema aleasă își propune să abordeze modalități concrete de dezvoltare a psihomotricității la copiii cu tulburări din spectrul autist în cadrul terapiilor ocupaționale, promovând un model de intervenție eficientă și de calitate pentru acești copii și familiile lor.