Abstract:
This study investigates the impact of two modern pedagogical approaches Big Scientific Ideas (BSI) and Conceptual Questions (CQ) on student learning in the topic of “Electrokinetics” among 8th-grade students. The experiment was conducted in four classes at a theoretical high school in the Republic of Moldova, with two classes assigned to the experimental group (N=57) and two to the control group (N=53). Over the course of six lessons, the experimental group followed an integrated instructional design, centered on the explanation of big scientific ideas and the activation of reasoning through conceptual questions. Data collection was carried out through pre- and post-tests, and statistical analysis included descriptive statistics, paired-sample t-tests, Cohen’s d effect size, correlation analysis, and the Friedman test. The results show a significant learning gain in the experimental group (Cohen’s d = 0.54), while the control group demonstrated no meaningful improvement. Additionally, final performance was strongly correlated with declarative and conditional knowledge. The findings highlight the effectiveness of ISM and CQ-based intervention in fostering meaningful learning and in developing a balanced cognitive profile, with broad applicability to science education.
Description:
Studiul de față investighează impactul aplicării a două abordări pedagogice moderne – Ideile Științifice Mari (ISM) și Întrebările Conceptuale (IC) – asupra învățării temei „Electrocinetica” la elevii de clasa a VIII-a. Experimentul a fost realizat în patru clase dintr-un liceu teoretic din Republica Moldova, două dintre acestea constituind grupul experimental (N=57), iar celelalte două – grupul de control (N=53). Pe parcursul a șase lecții, grupul experimental a beneficiat de un demers didactic integrat, bazat pe explicarea ideilor științifice mari și activarea raționamentului prin întrebări conceptuale. Colectarea datelor s-a realizat prin testări inițiale și finale, iar analiza statistică a inclus statistici descriptive, test t pentru eșantioane dependente, coeficientul Cohen’s d, analize de corelație și testul Friedman. Rezultatele arată un progres semnificativ în grupul experimental (Cohen’s d = 0.54), în timp ce grupul de control nu a înregistrat îmbunătățiri semnificative. De asemenea, performanța f inală s-a corelat strâns cu cunoștințele declarative și condiționale. Concluziile evidențiază eficiența intervenției bazate pe ISM și IC în stimularea învățării semnificative și în formarea unui profil cognitiv echilibrat, cu aplicabilitate largă în predarea științelor.