Abstract:
Both the world and the school in the Republic of Moldova are constantly changing, dynamic. Everything in human activity and obviously in pedagogy evolves. Schools are the ones that feel the need to change, to develop, to provide students with the best educational practices for integration. Schools with teaching in the languages of national minorities (intercultural) promote the international culture of education, building a basis of cultural understanding. The school accommodates students from different cultures, ages and nationalities. Everyone is part of a collective, communicating and understanding each other. Being in Moldova, the students learn the language of it’s people, the Romanian language. In order to be able to communicate correctly, in the school teaching in national minority languages more attention is paid to writing skills. The formation of writing skills plays an important role for the training and education activities of students, contributing to increasing the efficiency of the pedagogical act. Designing the writing activity must take into account: What is the purpose of the student’s writing? How much does he write (volume, time)? When does he write (at what stage of the lesson)? What does he write? How and when will the writing activity be assessed/graded?
Description:
Atât lumea, cât și școala în Republica Moldova sunt în continuă schimbare. Totul în activitatea umană și, evident, în pedagogie evoluează. Școlile sunt acelea care simt necesitatea de schimbare, de dezvoltare, pentru a oferi elevilor cele mai bune practici educaționale integratoare. Școlile cu predare în limbile minorităților naționale (interculturale) promovează cultura internațională de educație, construind o bază de înțelegere culturală. Școala găzduiește elevi din varii culturi de diferite vârste și naționalități. Toți fac parte dintr-un colectiv, comunicând și înțelegânduse reciproc. Aflându-se în Moldova, elevii învață limba acestui popor, limba română. Pentru a putea comunica corect, în școala cu predare în limbile minorităților naționale se acordă mai multă atenție competenței de scriere. Formarea competențelor de scriere joacă un rol important pentru activitățiile de instruire și educare ale elevilor, contribuind la sporirea eficienței actului pedagogic. Proiectând activitatea de scriere trebuie să se țină cont de următoarele: Cu ce scop scrie elevul? Cât scrie (volumul, timpul)? Când scrie (la ce etapă a lecției)? Ce scrie? Cum și când va fi evaluată/apreciată activitatea de scriere?